Pienyrityksen onnistuneen asiakassuhteen elementit : Case: Solarpoint
Teppola, Sami (2009)
Teppola, Sami
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912178170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912178170
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli ensin kartoittaa pienyrityksen onnistuneen asiakassuhteen elementtejä ja sen jälkeen pyrkiä tekemään lista toimintamalleista, joita toistamalla yrityksen liiketoimintaa voitaisiin kehittää. Työ toteutettiin toimeksiantona Solarpoint-nimiselle yritykselle (Tmi Mika Teppola). Yrityksen toimialaan kuuluvat pääasiassa aurinko- ja tuulisähkötuotteiden jälleenmyynti ja asennus. Yrittäjällä ei ole liiketaloudellista koulutusta, joten työtä alettiin tehdä sillä silmällä, että yrittäjä saisi mahdollisimman paljon tietoa markkinoinnin kilpailukeinojen hyödyntämisestä osana liiketoimintaa.
Työn teoriaosuus rakennettiin markkinoinnin kilpailukeinoja käsittelevän markkinointimixin ympärille. Kilpailukeinojen (tuote, hinta, jakelu, markkinointiviestintä) luonnetta selvitettiin ja samalla paneuduttiin siihen, miten kohdeyrityksessä käsitellään kyseisiä markkinoinnin elementtejä. Empiriaosuus kerättiin haastattelemalla yrittäjän valitsemia ‘onnistuneen asiakassuhteen’ asiakkaita. Haastattelu tehtiin kolmelle asiakkaalle, joista jokaista haastateltiin puhelimitse. Markkinoinnin kilpailukeinot (4P) toimivat haastatteluiden teemoina. Myös yrittäjää haastateltiin työn aikaisemmassa vaiheessa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yrityksen liiketoiminta on tällä hetkellä asiakasperspektiivistä katsottuna hyvällä tolalla. Yrittäjä on pidetty myyjä asiakkaiden keskuudessa, ja hänen ammattitaitonsa on tehnyt heihin suuren vaikutuksen. Tulevaisuudessa on mahdollisuus päästä vieläkin parempiin tuloksiin terävöittämällä myyntityötä ja kontrolloimalla paremmin hintaa ja varsinkin alennuksia.
Työn teoriaosuus rakennettiin markkinoinnin kilpailukeinoja käsittelevän markkinointimixin ympärille. Kilpailukeinojen (tuote, hinta, jakelu, markkinointiviestintä) luonnetta selvitettiin ja samalla paneuduttiin siihen, miten kohdeyrityksessä käsitellään kyseisiä markkinoinnin elementtejä. Empiriaosuus kerättiin haastattelemalla yrittäjän valitsemia ‘onnistuneen asiakassuhteen’ asiakkaita. Haastattelu tehtiin kolmelle asiakkaalle, joista jokaista haastateltiin puhelimitse. Markkinoinnin kilpailukeinot (4P) toimivat haastatteluiden teemoina. Myös yrittäjää haastateltiin työn aikaisemmassa vaiheessa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yrityksen liiketoiminta on tällä hetkellä asiakasperspektiivistä katsottuna hyvällä tolalla. Yrittäjä on pidetty myyjä asiakkaiden keskuudessa, ja hänen ammattitaitonsa on tehnyt heihin suuren vaikutuksen. Tulevaisuudessa on mahdollisuus päästä vieläkin parempiin tuloksiin terävöittämällä myyntityötä ja kontrolloimalla paremmin hintaa ja varsinkin alennuksia.