Taivutellen taitavaksi : vapaavalintaisen opintojakson järjestäminen opinnäytetyönä
Knuuttila, Emmi; Välikauppi, Sanna (2009)
Knuuttila, Emmi
Välikauppi, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912178153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912178153
Tiivistelmä
Kehysten oikeaoppinen taivuttaminen on tärkeä osa optikon jokapäiväistä työtä. Se ratkaisee suurelta osalta sen, millaiseksi asiakkaan kokema näkömukavuus muodostuu. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella ja järjestää vapaavalintainen opintojakso kehysten taivuttelusta optometrian koulutusohjelman ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille. Työelämäkumppanina opinnäytetyössämme oli Metropolia Ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli kurssin onnistunut toteuttaminen. Kurssin tarkoitus oli antaa opiskelijoille paremmat lähtökohdat työelämäharjoitteluun kehysten taivuttelun saralla. Samalla heille tulivat tutuksi erilaiset kehys- ja linssimateriaalit, työtavat ja työvälineet. Kurssi koostui kolmesta teorialuennosta sekä kahdesta käytännön harjoitustunnista, joiden aiheet olivat 1. Kehystaivuttelun teoriaa, 2. Kehysmateriaalit, 3. Linssimateriaalit, 4. sekä 5. Käytännön harjoituksia.
Kirjallisen työn teoriaosuudessa kuvaamme oppimisen ja opetuksen teoriaa, jonka pohjalta olemme suunnitelleet kurssin sisällön ja toteutuksen. Kurssin suunnittelun apuna olemme käyttäneet kyselyä toisen vuosikurssin opiskelijoille. Meidän tehtävämme kurssin järjestämisessä on ollut oppisisällön suunnittelu, opiskelijoiden valinta, kurssin käytännön asioiden järjestäminen sekä sopivien luennoitsijoiden valinta.
Tutkimme työssämme sitä, tapahtuiko kurssilla oppimista ja olisiko vastaavalle kurssille tarvetta jatkossa. Mittareina käytimme kysely- ja palautelomaketta. Saamiemme tulosten perusteella kurssillamme on tapahtunut oppimista. Opiskelijat kokivat kurssilla käsitellyt asiat tarpeellisiksi. Etenkin käytännön harjoitteiden yhdistäminen teoriaan koettiin mielekkääksi tavaksi oppia uutta. Saamamme palautteen perusteella kurssin toteutus oli onnistunut ja vastaavalle kurssille olisi jatkossa selvästi tarvetta.
Mielestämme onnistuimme järjestämään mielenkiintoisen, loogisesti etenevän ja oman alan opiskelijoita palvelevan opintojakson. Tulokset vahvistivat käsitystämme siitä, että kehysten taivuttelua tulisi sisällyttää enemmän opetussuunnitelmaan.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli kurssin onnistunut toteuttaminen. Kurssin tarkoitus oli antaa opiskelijoille paremmat lähtökohdat työelämäharjoitteluun kehysten taivuttelun saralla. Samalla heille tulivat tutuksi erilaiset kehys- ja linssimateriaalit, työtavat ja työvälineet. Kurssi koostui kolmesta teorialuennosta sekä kahdesta käytännön harjoitustunnista, joiden aiheet olivat 1. Kehystaivuttelun teoriaa, 2. Kehysmateriaalit, 3. Linssimateriaalit, 4. sekä 5. Käytännön harjoituksia.
Kirjallisen työn teoriaosuudessa kuvaamme oppimisen ja opetuksen teoriaa, jonka pohjalta olemme suunnitelleet kurssin sisällön ja toteutuksen. Kurssin suunnittelun apuna olemme käyttäneet kyselyä toisen vuosikurssin opiskelijoille. Meidän tehtävämme kurssin järjestämisessä on ollut oppisisällön suunnittelu, opiskelijoiden valinta, kurssin käytännön asioiden järjestäminen sekä sopivien luennoitsijoiden valinta.
Tutkimme työssämme sitä, tapahtuiko kurssilla oppimista ja olisiko vastaavalle kurssille tarvetta jatkossa. Mittareina käytimme kysely- ja palautelomaketta. Saamiemme tulosten perusteella kurssillamme on tapahtunut oppimista. Opiskelijat kokivat kurssilla käsitellyt asiat tarpeellisiksi. Etenkin käytännön harjoitteiden yhdistäminen teoriaan koettiin mielekkääksi tavaksi oppia uutta. Saamamme palautteen perusteella kurssin toteutus oli onnistunut ja vastaavalle kurssille olisi jatkossa selvästi tarvetta.
Mielestämme onnistuimme järjestämään mielenkiintoisen, loogisesti etenevän ja oman alan opiskelijoita palvelevan opintojakson. Tulokset vahvistivat käsitystämme siitä, että kehysten taivuttelua tulisi sisällyttää enemmän opetussuunnitelmaan.