India as a Market Area for Finnish Granite
Ahokainen, Mari (2009)
Ahokainen, Mari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168066
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii Intian kivimarkkinoita ja suomalaisten kivialan yritysten kasvavia markkinoita siellä. Intia on tunnettu kivituotannostaan ja on yksi maailman suurimmista luonnonkiven viejistä. Talouden kasvu näkyy rakennus alalla ja monet tutkimukset ennustavat, että Kiina ja Intia tulevat olemaan tulevaisuudessa ”Aasian suuret”. Suomen suurimmat kivialan yritykset vievät ulkomaille 90 prosenttia tuotannostaan ja niillä on vankka kansainvälisten kivimarkkinoiden kokemus. Tutkimus keskittyy selvittämään kuinka potentiaaliset Intian markkinat todella ovat suomalaisille kivialan yrityksille.
Teoriaosuus koostuu materiaalista, mitkä on kerätty kirjoista, lehdistä, tietokannoista ja Internetistä. Tavoite oli kuvata kiviteollisuutta yleisesti sekä kertoa Intian ja Suomen välisestä kaupasta. PESTE- ja SWOT- analyysejä on käytetty kerätyn teorian analysoinnissa ja yhteenvedossa. Empiriaosuus koostuu pääosin haastattelusta sekä kyselyistä, joilla kerättiin tietoa alalla toimivilta asiantuntijoilta. Teemahaastattelu suomalaiselta edustajalta tarkensi suomalaisten viejien näkökulmaa. Kyselyt kuvasivat alalla toimivien intialaisten asiantuntijoiden näkökulmaa ja ajatuksia tulevaisuuden kehityksestä. Vertailemalla maiden näkökulmia tutkimuksessa päästiin tarkastelemaan syvemmälle alalla toimijoiden ajatuksista kehityksen suunnasta Intian kivimarkkinoilla.
Tutkimustulokset tukivat aiempia ennusteita, joiden mukaan Intian kivimarkkinat jatkavat kasvua tulevina vuosina. Markkinat tarjoavat suuren kasvupotentiaalin ulkomaalaisille kauppakumppaneille. Suomalaiset kivialan yritykset sekä kivilaadut ovat vielä suhteellisen tuntemattomia intialaisille alalla toimiville yrityksille ja tämän vuoksi suomalaisten yritysten pitäisi markkinoida enemmän ja tehdä suomalaisesta kivestä tunnetumpi. Vuosittain järjestettävät kivialan messut ovat hyvin tärkeitä tapahtumia erityisesti kivialalla ja osallistuminen messuille varmasti auttaisi löytämään uusia liikekumppaneita ja kontakteja. Intian laaja oma tuotanto, vahva euro sekä rahtihintojen nousu luovat haasteita suomalaisille kiven viejille. Nämä haasteet voidaan päihittää materiaalien sekä hintojen muokkaamisella sopiviksi juuri Intian markkinoille. Suomalaisten yritysten on todistettava intialaisille asiakkaille, että ne tulivat Intiaan jäädäkseen. Lisätutkimusta tarvittaisiin siitä, kuinka suomalaiset yritykset voisivat löytää luotettavia agentteja Intiasta sekä mitä markkinointistrategioita voitaisiin käyttää, jotta suomalainen kivi saataisiin tunnetummaksi Intiassa.
Teoriaosuus koostuu materiaalista, mitkä on kerätty kirjoista, lehdistä, tietokannoista ja Internetistä. Tavoite oli kuvata kiviteollisuutta yleisesti sekä kertoa Intian ja Suomen välisestä kaupasta. PESTE- ja SWOT- analyysejä on käytetty kerätyn teorian analysoinnissa ja yhteenvedossa. Empiriaosuus koostuu pääosin haastattelusta sekä kyselyistä, joilla kerättiin tietoa alalla toimivilta asiantuntijoilta. Teemahaastattelu suomalaiselta edustajalta tarkensi suomalaisten viejien näkökulmaa. Kyselyt kuvasivat alalla toimivien intialaisten asiantuntijoiden näkökulmaa ja ajatuksia tulevaisuuden kehityksestä. Vertailemalla maiden näkökulmia tutkimuksessa päästiin tarkastelemaan syvemmälle alalla toimijoiden ajatuksista kehityksen suunnasta Intian kivimarkkinoilla.
Tutkimustulokset tukivat aiempia ennusteita, joiden mukaan Intian kivimarkkinat jatkavat kasvua tulevina vuosina. Markkinat tarjoavat suuren kasvupotentiaalin ulkomaalaisille kauppakumppaneille. Suomalaiset kivialan yritykset sekä kivilaadut ovat vielä suhteellisen tuntemattomia intialaisille alalla toimiville yrityksille ja tämän vuoksi suomalaisten yritysten pitäisi markkinoida enemmän ja tehdä suomalaisesta kivestä tunnetumpi. Vuosittain järjestettävät kivialan messut ovat hyvin tärkeitä tapahtumia erityisesti kivialalla ja osallistuminen messuille varmasti auttaisi löytämään uusia liikekumppaneita ja kontakteja. Intian laaja oma tuotanto, vahva euro sekä rahtihintojen nousu luovat haasteita suomalaisille kiven viejille. Nämä haasteet voidaan päihittää materiaalien sekä hintojen muokkaamisella sopiviksi juuri Intian markkinoille. Suomalaisten yritysten on todistettava intialaisille asiakkaille, että ne tulivat Intiaan jäädäkseen. Lisätutkimusta tarvittaisiin siitä, kuinka suomalaiset yritykset voisivat löytää luotettavia agentteja Intiasta sekä mitä markkinointistrategioita voitaisiin käyttää, jotta suomalainen kivi saataisiin tunnetummaksi Intiassa.