”Minussa on parasta oma itseni” : Neljäsluokkalaisten käsityksiä hyvinvoinnista
Turtiainen, Paula; Ruth, Janika; Porkola, Niina (2009)
Turtiainen, Paula
Ruth, Janika
Porkola, Niina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168017
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää 4.- luokkalaisten näkemyksiä unesta, mielialasta, kehonkuvasta ja
ruokailutottumuksista. Opinnäytetyön tarkoitus oli lisätä terveydenhoitajien tietoa kohderyhmän
hyvinvoinnista oman työnsä tueksi. Lisäksi tavoitteena oli tuoda esiin kyseisen ikäluokan
terveydenedistämisen haastekohtia. Tarve opinnäytetyön tekemiseen tuli Jyväskylän
kouluterveydenhoitajien toiveesta saada yhteen koottua tietoa neljäsluokkalaisten hyvinvoinnista.
Opinnäytetyö toteutettiin joulukuussa 2008 määrällisenä kyselytutkimuksena kolmessa eri Jyväskylän
alakoulussa. Tutkimukseen osallistui kolme luokkaa, joissa oli yhteensä 69 oppilasta. Kyselyyn vastasi 60
oppilasta (N=60). Vastausprosentiksi saatiin 87. Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin
SPSS- ja Microsoft Excel-tilastointiohjelmia apuna käyttäen.
Kyselyn tuloksista selvisi, että Jyväskylän neljäsluokkalaiset kokivat voivansa hyvin. Tutkimukseen
vastanneet söivät herkkuja vähän. Heillä oli myös säännöllinen ruokailurytmi. Kuitenkin vastaajien
keskuudessa esiintyi lapsia, joiden ravitsemustottumukset olivat huolestuttavat. Pojat kärsivät unen
häiriintymisestä tyttöjä useammin. Väsymyksen kokeminen oli neljäsluokkalaisten keskuudessa yleistä.
Kaikilla lapsilla ei ollut saatavilla läheistä aikuista, jonka kanssa keskustella omista asioistaan.
Yksinäisyyden tunne oli tavallista tutkituilla, mutta he olivat yleisesti hyvällä mielellä. Kohderyhmäläiset
kokivat kehonkuvansa pääsääntöisesti positiivisena. Lähes puolet lapsista oli joskus miettinyt
laihduttamista. Neljäsluokkalaiset halusivat terveydenhoitajalta lisää tietoa terveydestä ja sairauksista sekä niiden oireista.
ruokailutottumuksista. Opinnäytetyön tarkoitus oli lisätä terveydenhoitajien tietoa kohderyhmän
hyvinvoinnista oman työnsä tueksi. Lisäksi tavoitteena oli tuoda esiin kyseisen ikäluokan
terveydenedistämisen haastekohtia. Tarve opinnäytetyön tekemiseen tuli Jyväskylän
kouluterveydenhoitajien toiveesta saada yhteen koottua tietoa neljäsluokkalaisten hyvinvoinnista.
Opinnäytetyö toteutettiin joulukuussa 2008 määrällisenä kyselytutkimuksena kolmessa eri Jyväskylän
alakoulussa. Tutkimukseen osallistui kolme luokkaa, joissa oli yhteensä 69 oppilasta. Kyselyyn vastasi 60
oppilasta (N=60). Vastausprosentiksi saatiin 87. Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin
SPSS- ja Microsoft Excel-tilastointiohjelmia apuna käyttäen.
Kyselyn tuloksista selvisi, että Jyväskylän neljäsluokkalaiset kokivat voivansa hyvin. Tutkimukseen
vastanneet söivät herkkuja vähän. Heillä oli myös säännöllinen ruokailurytmi. Kuitenkin vastaajien
keskuudessa esiintyi lapsia, joiden ravitsemustottumukset olivat huolestuttavat. Pojat kärsivät unen
häiriintymisestä tyttöjä useammin. Väsymyksen kokeminen oli neljäsluokkalaisten keskuudessa yleistä.
Kaikilla lapsilla ei ollut saatavilla läheistä aikuista, jonka kanssa keskustella omista asioistaan.
Yksinäisyyden tunne oli tavallista tutkituilla, mutta he olivat yleisesti hyvällä mielellä. Kohderyhmäläiset
kokivat kehonkuvansa pääsääntöisesti positiivisena. Lähes puolet lapsista oli joskus miettinyt
laihduttamista. Neljäsluokkalaiset halusivat terveydenhoitajalta lisää tietoa terveydestä ja sairauksista sekä niiden oireista.