Ajatuksia etätulkkauksesta : kysely etätulkkauksesta tulkinkäyttäjille
Äärynen, Mikko; Virta, Ville (2009)
Äärynen, Mikko
Virta, Ville
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168012
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten tulkkipalvelun käyttäjät näkevät etätulkkauksen perinteisen paikalle tilattavan tulkkauksen rinnalla.
Opinnäytetyö on tilaustyö. Tilaajana on Eteva kuntayhtymän hallinnoima Etätulkki.fi-hanke. Hankkeessa selvitetään etätulkkauspalvelussa tarvittavia teknisiä ratkaisuja sekä palvelun rakennetta. Opinnäytetyöstä hanke saa arvokasta tietoa tulkkipalvelua käyttävien henkilöiden mielipiteistä, asenteista ja odotuksista etätulkkausta kohtaan. Hanke hyödyntää opinnäytetyöstä saatuja tietoja suunniteltaessa tiedottamista eri käyttäjäryhmille. Kyselystä saatu tieto on tärkeää myös suunniteltaessa etätulkkauksen ja etätulkkausohjelman käytön opastusta.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin verkossa kyselytutkimuksena. Vastausmahdollisuus oli kesä–elokuussa 2008. Koottuja tuloksia analysoidaan opinnäytetyössä. Kyselyssä vertailtiin etätulkkausta ja paikalle tilattavaa tulkkausta. Esimerkkeinä käytettiin yleisimpiä tulkkaustilanteita. Myös kyselylomakkeen rakenne oli vertaileva.
Opinnäytetyössä sivutaan myös lyhyesti mobiilitulkkausta, jota on testattu Diakonia-ammattikorkeakoulun projekteissa jo vuodesta 2004. Työssä luodaan myös katsaus etätulkkauksen nykytilaan ja mahdolliseen tulevaisuuteen Suomessa. Vertailuna ja tulevaisuuden visiona esittelemme myös Ruotsin jo toiminnassa olevan valtakunnallisen etätulkkauspalvelun.
Kyselyn vastausten analysoinnin perusteella voi päätellä, että etätulkkaus on vielä vieras asia monille tulkkipalvelua käyttäville. Vastaajat kokevat, että heillä ei ole vielä riittävästi tietoa etätulkkauksesta ja sen mahdollisuuksista. Valtaosa vastaajista valitsisi mieluummin paikalle tilattavan tulkin kuin käyttäisi etätulkkia. Yleisesti etätulkkia käytettäisiin lyhytkestoisiin ja vähemmän tärkeiksi koettuihin tilanteisiin. Paikalle tilattava tulkki koetaan sopivammaksi tilanteissa, jotka koetaan tärkeiksi, ovat pitkäkestoisia ja sisältävät enemmän vuorovaikutusta.
Opinnäytetyö on tilaustyö. Tilaajana on Eteva kuntayhtymän hallinnoima Etätulkki.fi-hanke. Hankkeessa selvitetään etätulkkauspalvelussa tarvittavia teknisiä ratkaisuja sekä palvelun rakennetta. Opinnäytetyöstä hanke saa arvokasta tietoa tulkkipalvelua käyttävien henkilöiden mielipiteistä, asenteista ja odotuksista etätulkkausta kohtaan. Hanke hyödyntää opinnäytetyöstä saatuja tietoja suunniteltaessa tiedottamista eri käyttäjäryhmille. Kyselystä saatu tieto on tärkeää myös suunniteltaessa etätulkkauksen ja etätulkkausohjelman käytön opastusta.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin verkossa kyselytutkimuksena. Vastausmahdollisuus oli kesä–elokuussa 2008. Koottuja tuloksia analysoidaan opinnäytetyössä. Kyselyssä vertailtiin etätulkkausta ja paikalle tilattavaa tulkkausta. Esimerkkeinä käytettiin yleisimpiä tulkkaustilanteita. Myös kyselylomakkeen rakenne oli vertaileva.
Opinnäytetyössä sivutaan myös lyhyesti mobiilitulkkausta, jota on testattu Diakonia-ammattikorkeakoulun projekteissa jo vuodesta 2004. Työssä luodaan myös katsaus etätulkkauksen nykytilaan ja mahdolliseen tulevaisuuteen Suomessa. Vertailuna ja tulevaisuuden visiona esittelemme myös Ruotsin jo toiminnassa olevan valtakunnallisen etätulkkauspalvelun.
Kyselyn vastausten analysoinnin perusteella voi päätellä, että etätulkkaus on vielä vieras asia monille tulkkipalvelua käyttäville. Vastaajat kokevat, että heillä ei ole vielä riittävästi tietoa etätulkkauksesta ja sen mahdollisuuksista. Valtaosa vastaajista valitsisi mieluummin paikalle tilattavan tulkin kuin käyttäisi etätulkkia. Yleisesti etätulkkia käytettäisiin lyhytkestoisiin ja vähemmän tärkeiksi koettuihin tilanteisiin. Paikalle tilattava tulkki koetaan sopivammaksi tilanteissa, jotka koetaan tärkeiksi, ovat pitkäkestoisia ja sisältävät enemmän vuorovaikutusta.