Laatua esiopetukseen : lasten näkökulmia esiopetuksesta
Rasimus, Susanna; Virtanen, Johanna (2009)
Rasimus, Susanna
Virtanen, Johanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912157957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912157957
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiopetusikäisen lapsen asiantuntijuutta kuuluviin laadukkaan esiopetuksen suunnittelussa ja arvioinnissa. Tutkimusongelmaksi määriteltiin miten lapsi kokee esiopetusympäristön? Mitä lapsi pitää tärkeänä esiopetuksessa? Voidaanko lapsen haastattelun avulla kehittää esiopetuksen laadun arviointia?
Tutkimukseen osallistui 6-7-vuotiaita lapsia yhdestä esiopetusryhmästä Kouvolan kaupungissa. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2009 haastattelujen avulla ja aineistoa täydennettiin produktiivisella osiolla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisellä menetelmällä.
Teoriaosuudessa käsitellään varhaiskasvatusta, päivähoitoa ja esiopetusta sekä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen laatukäsitettä. Tutkimuksessa tuodaan esille lasten osallisuutta esiopetuksessa ja itsearvioinnissa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että lapselle itselleen tärkeitä asioita esiopetuksessa olivat lapsiryhmä, leikin merkitys ja käyttäytymiseen liittyvät asiat sekä säännöt. Esiopetusympäristö koettiin pääosin toimivana, mutta muutamia toiveita ympäristön suhteen ilmeni. Tutkimus antaa viitettä siitä, että haastattelun avulla voidaan kerätä luotettavaa tietoa suoraan lapsilta itseltään ja tuoda lasten omia ehdotuksia laadukkaan esiopetuksen kehittämiseen sekä itsearvioinnin toteuttamiseen yhdessä lapsen kanssa.
Tutkimukseen osallistui 6-7-vuotiaita lapsia yhdestä esiopetusryhmästä Kouvolan kaupungissa. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2009 haastattelujen avulla ja aineistoa täydennettiin produktiivisella osiolla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisellä menetelmällä.
Teoriaosuudessa käsitellään varhaiskasvatusta, päivähoitoa ja esiopetusta sekä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen laatukäsitettä. Tutkimuksessa tuodaan esille lasten osallisuutta esiopetuksessa ja itsearvioinnissa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että lapselle itselleen tärkeitä asioita esiopetuksessa olivat lapsiryhmä, leikin merkitys ja käyttäytymiseen liittyvät asiat sekä säännöt. Esiopetusympäristö koettiin pääosin toimivana, mutta muutamia toiveita ympäristön suhteen ilmeni. Tutkimus antaa viitettä siitä, että haastattelun avulla voidaan kerätä luotettavaa tietoa suoraan lapsilta itseltään ja tuoda lasten omia ehdotuksia laadukkaan esiopetuksen kehittämiseen sekä itsearvioinnin toteuttamiseen yhdessä lapsen kanssa.