MEDICATION GUIDANCE RECEIVED FROM PHARMACISTS : Perceptions of People Living With Cardiovascular Diseases
Owiti, Becky Lilian (2009)
Owiti, Becky Lilian
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912157906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912157906
Tiivistelmä
Sydän- ja verisuonitautia sairastavat kokevat haastavaksi hoitaa tilaansa, koska heidän on otettava huomioon monia erilaisia lääkkeitä sekä seurattava tarkkoja toimintatapoja. Neuvonta on täten välttämätöntä. Viime vuosina on esitetty, että kunnallisten farmaseuttien olisi otettava enemmän vastuuta asiakkaiden lääkitysneuvonnasta, koska he ovat asiakkaiden helpoimmin tavoitettavissa olevia ammattilaisia terveyssektorilla.
Tämä tutkimus on tehty yhteistyössä Laurean ammattikorkeakoulun, Tapiola Pharmacyn sekä Espoon Sydänyhdistyksen välillä. Tämän projektin tarkoituksena on auttaa sydän- ja verisuonitaudeista kärsiviä potilaita saamaan asianmukaista lääkeneuvontaa, jotta he voivat elää turvallisesti. Lääkevirheet voivat tulla kalliiksi tuodessaan tuhoisia seuraamuksia potilaan elämään. Tapiola pharmacya on käsitelty tässä lääkekeskuksena haastateltaville (N=3), jotka ovat Espoon Sydänyhdistyksen jäseniä.
Tutkimus yrittää selvittää haastateltavien kokemuksia farmaseuteilta saamastaan neuvonnasta. Tieto on kerätty haastattelemalla; käyttämällä epämuodollista keskustelevaa haastattelutapaa sekä yleisiä haastattelutapoja. Tieto on analysoitu käyttäen temaattista sisältöanalyysia, jonka loppupäätelmä on, että farmaseuttien tulisi olla mukana lääkitysneuvonnassa potilaan sairaalassaolon jälkeen. Tämä on realistinen tapa vähentää turhia ja vaarallisia lääkitysvirheitä tapahtumasta. Tästä syystä saumaton ammatillinen suhde hoitajien ja farmaseuttien välille olisi luotava lääkitysneuvonnan onnistumiseksi.
Tämä tutkimus on tehty yhteistyössä Laurean ammattikorkeakoulun, Tapiola Pharmacyn sekä Espoon Sydänyhdistyksen välillä. Tämän projektin tarkoituksena on auttaa sydän- ja verisuonitaudeista kärsiviä potilaita saamaan asianmukaista lääkeneuvontaa, jotta he voivat elää turvallisesti. Lääkevirheet voivat tulla kalliiksi tuodessaan tuhoisia seuraamuksia potilaan elämään. Tapiola pharmacya on käsitelty tässä lääkekeskuksena haastateltaville (N=3), jotka ovat Espoon Sydänyhdistyksen jäseniä.
Tutkimus yrittää selvittää haastateltavien kokemuksia farmaseuteilta saamastaan neuvonnasta. Tieto on kerätty haastattelemalla; käyttämällä epämuodollista keskustelevaa haastattelutapaa sekä yleisiä haastattelutapoja. Tieto on analysoitu käyttäen temaattista sisältöanalyysia, jonka loppupäätelmä on, että farmaseuttien tulisi olla mukana lääkitysneuvonnassa potilaan sairaalassaolon jälkeen. Tämä on realistinen tapa vähentää turhia ja vaarallisia lääkitysvirheitä tapahtumasta. Tästä syystä saumaton ammatillinen suhde hoitajien ja farmaseuttien välille olisi luotava lääkitysneuvonnan onnistumiseksi.