OPERATIIVISEN KUNNOSSAPIDON TEHOKKUUS JA SEN KEHITTÄMINEN
Lindström, Heidi (2009)
Lindström, Heidi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147869
Tiivistelmä
Vuonna 2007 Myllykoski Paper Oy ulkoisti kunnossapitotoimintonsa ABB Oy:lle. Ulkoistamisen myötä myös kunnossapitojärjestelmä vaihtui Myllykoski Paper Oy:n aikaisesta Artusta Maximo 4:ään. Uusi järjestelmä toi tullessaan uusia haasteita; uuteen työnantajaan totuttautumisen lisäksi työntekijöiden tuli opetella myös uuden järjestelmän käyttö. Talvella 2008–2009 kunnossapitojärjestelmä päivitettiin uuteen versioonsa Maximo 6:een.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää ABB Servicen Myllykosken yksikön operatiivista kunnossapitoa tehostamalla työnjohtajien kunnossapitojärjestelmän käyttöä. Käyttöä on tarkoitus tehostaa päivittämällä ja tekemällä uusia kunnossapitojärjestelmän ohjeita järjestelmän käytön helpottamiseksi sekä luomalla kunnossapitojärjestelmään tunnuslukuja helpottamaan työkuorman hallintaa. Työ jakaantuu kolmeen osaan, joissa ensimmäisessä käsitellään työn taustaan liittyvää teoriaa. Teoriaosuudessa käsitellään kunnossapidon yleisiä periaatteita ja toimintatapoja niin yleisesti kuin ABB Oy:n harjoittamana. Tutkimuksellisessa osuudessa perehdytään järjestelmän käyttöön ja laaditaan järjestelmään tarvittavia ohjeita ja tunnuslukuja. Kolmannessa, käytännön osuudessa, koulutetaan toimihenkilöitä järjestelmän käyttöön ja kerätään samalla uuteen järjestelmään liittyviä kehitys- ja palauteajatuksia.
Työn aikana huomattiin, että järjestelmän käyttöön annettu aikaisempi koulutus oli ollut puutteellista ja uuden päivityksen aiheuttamien muutosten myötä useiden toimintojen hallinta tuotti ongelmia. Tästä johtuen uusia ohjeita laadittiin enemmän kuin tässä työssä on tuotu esille. Lisäksi tunnuslukuja luotaessa ja niiden käyttöön koulutettaessa koulutus laajeni kattamaan muitakin toimintoja kuin pelkkien tunnus-lukujen hallintaa. Tunnuslukujen luominen sekä niihin liittyvä koulutus ja ohjeistuksen laatiminen tehostivat työnjohtajien kunnossapitojärjestelmän käyttöä. Työ saavutti sille asetetut tavoitteet, vaikka osa tunnusluvuista jäikin vielä työn loputtua kehitysasteelle ajan puutteen vuoksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää ABB Servicen Myllykosken yksikön operatiivista kunnossapitoa tehostamalla työnjohtajien kunnossapitojärjestelmän käyttöä. Käyttöä on tarkoitus tehostaa päivittämällä ja tekemällä uusia kunnossapitojärjestelmän ohjeita järjestelmän käytön helpottamiseksi sekä luomalla kunnossapitojärjestelmään tunnuslukuja helpottamaan työkuorman hallintaa. Työ jakaantuu kolmeen osaan, joissa ensimmäisessä käsitellään työn taustaan liittyvää teoriaa. Teoriaosuudessa käsitellään kunnossapidon yleisiä periaatteita ja toimintatapoja niin yleisesti kuin ABB Oy:n harjoittamana. Tutkimuksellisessa osuudessa perehdytään järjestelmän käyttöön ja laaditaan järjestelmään tarvittavia ohjeita ja tunnuslukuja. Kolmannessa, käytännön osuudessa, koulutetaan toimihenkilöitä järjestelmän käyttöön ja kerätään samalla uuteen järjestelmään liittyviä kehitys- ja palauteajatuksia.
Työn aikana huomattiin, että järjestelmän käyttöön annettu aikaisempi koulutus oli ollut puutteellista ja uuden päivityksen aiheuttamien muutosten myötä useiden toimintojen hallinta tuotti ongelmia. Tästä johtuen uusia ohjeita laadittiin enemmän kuin tässä työssä on tuotu esille. Lisäksi tunnuslukuja luotaessa ja niiden käyttöön koulutettaessa koulutus laajeni kattamaan muitakin toimintoja kuin pelkkien tunnus-lukujen hallintaa. Tunnuslukujen luominen sekä niihin liittyvä koulutus ja ohjeistuksen laatiminen tehostivat työnjohtajien kunnossapitojärjestelmän käyttöä. Työ saavutti sille asetetut tavoitteet, vaikka osa tunnusluvuista jäikin vielä työn loputtua kehitysasteelle ajan puutteen vuoksi.