Oikeuttajat : tutkimus opettajien ja opettajaopiskelijoiden suhteesta lapsen oikeuksien sopimukseen osana kasvatustyötä
Nielikäinen, Justiina (2009)
Nielikäinen, Justiina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147837
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nykyisten ja tulevien opettajien asenteita ja tietoja YK:n lapsen oikeuksien sopimuksesta. Tutkimuksella kartoitettiin myös sitä, millaista materiaalia ammattikasvattajat kaipaisivat lapsen oikeuksien käsittelyyn ja mitä he pitävät olemassa olevista materiaaleista. Tutkimus liittyi kiinteästi Taksvärkki ry:lle toimittamani Lapsen oikeuksien menetelmäoppaan kehittelyvaiheeseen, mutta tulokset ovat yleisemminkin hyödynnettävissä ammattikasvattajille suunnattuja lapsen oikeus -materiaaleja kehiteltäessä.
Tutkimus toteutettiin sähköisillä kyselylomakkeilla vuoden 2009 helmikuussa ja niihin vastasi kaikkiaan 232 opettajaopiskelijaa ja 37 opettajaa. Vastaajia oli maantieteellisesti ympäri Suomen, joten tulokset voidaan yleistää koskemaan koko maata.
Kyselyaineiston perusteella opettajat tuntevat suomalaista keskivertoa paremmin lapsen oikeudet, kun taas opiskelijat hieman heikommin. Molempien vastaajaryhmien mukaan lapsen oikeuksien tuntemus on kuitenkin opettajien velvollisuus ja sopimuksesta tulisi puhua enemmän mm. opettajankoulutuksen yhteydessä. Monilla oli myös kiinnostusta perehtyä aiheeseen nykyistä paremmin.
Hyvin harva Lapsen oikeuksien sopimukseen tutustuneistakaan oli kuitenkaan perehtynyt erilaisiin järjestöjen tuottamiin materiaaleihin tai osallistunut vapaaehtoisesti aihetta käsitteleviin seminaareihin. Tutkimuksen valossa tiedottaminen ja oppiaineisiin sitomattomuus näyttääkin olevan heikoin lenkki järjestöjen lapsen oikeuksiin liittyvissä materiaaleissa. Monikaan vastaaja ei tiennyt mistä erilaisia materiaaleja aiheen käsittelyyn saisi ja miten ne voisi omaan opetukseen linkittää.
Tutkimus toteutettiin sähköisillä kyselylomakkeilla vuoden 2009 helmikuussa ja niihin vastasi kaikkiaan 232 opettajaopiskelijaa ja 37 opettajaa. Vastaajia oli maantieteellisesti ympäri Suomen, joten tulokset voidaan yleistää koskemaan koko maata.
Kyselyaineiston perusteella opettajat tuntevat suomalaista keskivertoa paremmin lapsen oikeudet, kun taas opiskelijat hieman heikommin. Molempien vastaajaryhmien mukaan lapsen oikeuksien tuntemus on kuitenkin opettajien velvollisuus ja sopimuksesta tulisi puhua enemmän mm. opettajankoulutuksen yhteydessä. Monilla oli myös kiinnostusta perehtyä aiheeseen nykyistä paremmin.
Hyvin harva Lapsen oikeuksien sopimukseen tutustuneistakaan oli kuitenkaan perehtynyt erilaisiin järjestöjen tuottamiin materiaaleihin tai osallistunut vapaaehtoisesti aihetta käsitteleviin seminaareihin. Tutkimuksen valossa tiedottaminen ja oppiaineisiin sitomattomuus näyttääkin olevan heikoin lenkki järjestöjen lapsen oikeuksiin liittyvissä materiaaleissa. Monikaan vastaaja ei tiennyt mistä erilaisia materiaaleja aiheen käsittelyyn saisi ja miten ne voisi omaan opetukseen linkittää.