Perehdyttämismateriaalin kehittäminen harjoittelijoille : Case:Sokos Hotel Puijonsarven kokouspalvelut ja Bistro
Saastamoinen, Reetta (2009)
Saastamoinen, Reetta
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147804
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tehdä perehdyttämismateriaali, joka sisältää harjoittelijan oppaan ja perehdyttämissuunnitelman toimeksiantajalle Sokos Hotel Puijonsarven kokouspalveluille ja aulabaari Bistroon. Tämä perehdyttämisen apumateriaali on suunnattu ammattikorkeakoulu ja ammattiopistojen opiskelijoille, jotka tulevat suorittamaan työharjoittelua tai työssäoppimisjaksoa.
Sokos Hotel Puijonsarvi kuuluu Sokos Hotels-ketjuun ja on Kuopiossa sijaitseva, Itä-Suomen suurin kokous- ja kongressihotelli. Kokouspalveluissa ja Bistrossa on harjoittelijoita lähes ympäri vuoden. Toimeksiantaja koki tärkeäksi perehdyttämismateriaalin kehittämisen, koska perehdyttämisellä on merkittävä rooli harjoittelun onnistumisessa. Lisäksi oli tärkeää, että materiaalia voidaan muokata jokaiselle perehdytettävälle, eli sen tuli olla myös sähköisessä muodossa toimeksiantajalla.
Tutkimustehtäväni oli selvittää, miten Sokos Hotel Puijonsarven kokouspalveluiden ja Bistron harjoittelijoiden perehdyttämistä voidaan kehittää. Opinnäytetyöni teoreettisen viitekehyksen keskeisiä käsitteitä ovat työssäoppiminen, työharjoittelu ja perehdyttäminen. Työssäoppiminen ja työharjoittelu ovat tavoitteellista toimintaa, jossa ns. hiljaisen tiedon, uuden ja käytännön työtehtävien oppimisella sekä teoriatiedon ja käytännön yhteyden ymmärtämisellä on iso painoarvo. Perehdyttäminen on merkityksellistä, jotta uusi työntekijä pääse nopeasti alkuun uudessa työssään ja pystyy toimimaan riittävän itsenäisesti.
Tutkimuksessa käytin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Lähetin sähköpostikyselyn vuoden 2009 aikana työharjoittelussa tai työssäoppimisjaksolla kokouspalveluissa ja Bistrossa olleille henkilöille, joita on yhteensä kuusi. Vastauksia palautui neljä kappaletta ja yhdelle vastaajista tein hänen vastauksia tarkentavan teemahaastattelun. Tutkimuksesta selvisi, että opiskelijat olivat olleet tyytyväisiä saamaansa perehdyttämiseen ja suuria muutoksia siihen ei tarvita. Yksittäisissä vastauksissa nousi esiin tarve lisäperehdyttämiseen ja perehdyttämismateriaaleihin, kuten tehtäväkortit av-laitteiden käyttö ja Bistrossa myytävien tuotteiden tuotetietouteen.
Sokos Hotel Puijonsarvi kuuluu Sokos Hotels-ketjuun ja on Kuopiossa sijaitseva, Itä-Suomen suurin kokous- ja kongressihotelli. Kokouspalveluissa ja Bistrossa on harjoittelijoita lähes ympäri vuoden. Toimeksiantaja koki tärkeäksi perehdyttämismateriaalin kehittämisen, koska perehdyttämisellä on merkittävä rooli harjoittelun onnistumisessa. Lisäksi oli tärkeää, että materiaalia voidaan muokata jokaiselle perehdytettävälle, eli sen tuli olla myös sähköisessä muodossa toimeksiantajalla.
Tutkimustehtäväni oli selvittää, miten Sokos Hotel Puijonsarven kokouspalveluiden ja Bistron harjoittelijoiden perehdyttämistä voidaan kehittää. Opinnäytetyöni teoreettisen viitekehyksen keskeisiä käsitteitä ovat työssäoppiminen, työharjoittelu ja perehdyttäminen. Työssäoppiminen ja työharjoittelu ovat tavoitteellista toimintaa, jossa ns. hiljaisen tiedon, uuden ja käytännön työtehtävien oppimisella sekä teoriatiedon ja käytännön yhteyden ymmärtämisellä on iso painoarvo. Perehdyttäminen on merkityksellistä, jotta uusi työntekijä pääse nopeasti alkuun uudessa työssään ja pystyy toimimaan riittävän itsenäisesti.
Tutkimuksessa käytin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Lähetin sähköpostikyselyn vuoden 2009 aikana työharjoittelussa tai työssäoppimisjaksolla kokouspalveluissa ja Bistrossa olleille henkilöille, joita on yhteensä kuusi. Vastauksia palautui neljä kappaletta ja yhdelle vastaajista tein hänen vastauksia tarkentavan teemahaastattelun. Tutkimuksesta selvisi, että opiskelijat olivat olleet tyytyväisiä saamaansa perehdyttämiseen ja suuria muutoksia siihen ei tarvita. Yksittäisissä vastauksissa nousi esiin tarve lisäperehdyttämiseen ja perehdyttämismateriaaleihin, kuten tehtäväkortit av-laitteiden käyttö ja Bistrossa myytävien tuotteiden tuotetietouteen.