Imagotutkimus : Lahti kokous- ja yritysmatkailukohteena
Kiiski, Sari (2009)
Kiiski, Sari
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147790
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi imagoa ja sen lähikäsitteitä sekä paikan- ja palvelujen markkinointia. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Lahden imagoa kokous- ja yritysmatkailukohteena pääkaupunkiseudun yrityksissä. Se suoritettiin toimeksiantona Lahti Travel Oy:lle. Tutkimuksen tuloksia käytetään hyväksi suunniteltaessa Lahden kokous- ja yritysmatkailun markkinointia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi yrityskuvan muodostumiseen liittyviä termejä sekä maineen ja brändin määritelmiä. Lopuksi kerrotaan vielä paikan- ja
palvelujen markkinoinnista.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tutkitaan Lahden kokous- ja yritysmatkailukohteiden ja hotellien näkemyksiä Lahdesta kokous- ja yritysmatkailukohteena sekä pääkaupunkiseudun yrityksien edustajien näkemyksiä samasta asiasta. Lahden kokous- ja yritysmatkailukohteille ja hotelleille lähetetty kysely oli kvalitatiivinen ja pääkaupunkiseudulle lähetetty kvantitatiivinen. Molemmat tutkimukset suoritettiin Internetin kautta. Lopuksi tehdään johtopäätöksiä ja ehdotuksia markkinoinnin parantamiseksi.
Tutkimusten tulosten perusteella voidaan sanoa, että Lahden imagoa kokous- ja yritysmatkailukohteena haittaa sen huono imago yleisesti kaupunkina. Lahdelta puuttuu vastaajien mielestä myös laadukkaita hotelleja ja ravintoloita. Lahden sijaintia suhteessa pääkaupunkiseutuun pitää myös markkinoinnissa korostaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi yrityskuvan muodostumiseen liittyviä termejä sekä maineen ja brändin määritelmiä. Lopuksi kerrotaan vielä paikan- ja
palvelujen markkinoinnista.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tutkitaan Lahden kokous- ja yritysmatkailukohteiden ja hotellien näkemyksiä Lahdesta kokous- ja yritysmatkailukohteena sekä pääkaupunkiseudun yrityksien edustajien näkemyksiä samasta asiasta. Lahden kokous- ja yritysmatkailukohteille ja hotelleille lähetetty kysely oli kvalitatiivinen ja pääkaupunkiseudulle lähetetty kvantitatiivinen. Molemmat tutkimukset suoritettiin Internetin kautta. Lopuksi tehdään johtopäätöksiä ja ehdotuksia markkinoinnin parantamiseksi.
Tutkimusten tulosten perusteella voidaan sanoa, että Lahden imagoa kokous- ja yritysmatkailukohteena haittaa sen huono imago yleisesti kaupunkina. Lahdelta puuttuu vastaajien mielestä myös laadukkaita hotelleja ja ravintoloita. Lahden sijaintia suhteessa pääkaupunkiseutuun pitää myös markkinoinnissa korostaa.