Mielikuvat yrityskuvan perustana : Luomajärven Hevoskievarin visuaalinen identiteetti ja tavoitellun yrityskuvan saavuttaminen
Harimo, Kirsi (2009)
Harimo, Kirsi
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912137773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912137773
Tiivistelmä
Nykypäivänä kuluttajan ostokäyttäytymistä ohjaavat ensisijaisesti yrityksistä luodut mielikuvat. Kun myytävän palvelun ominaisuudet ovat samankaltaiset kilpailijoiden kanssa, valitsee asiakas sen yrityksen, jonka hän mieltää kilpailijoita paremmaksi sellaisessa asiassa, joka on ostospäätöksen takana. Yrityksen ja sen palveluiden on siis näytettävä paremmalta ja houkuttelevammalta kuin kilpailijansa – kyseessä on siis vetovoimakyvyn lisääminen. Yritykset tavoittelevat tiettyjä mielikuvia asiakkaidensa keskuudessa, ja yrityksen visuaalinen ilme ja viestintä ovat avainasemassa näiden viestien välittymisessä. Visuaalisen identiteetin suunnittelua ja hallintaa kutsutaan design managementiksi.
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia, kuinka hyvin Luomajärven Hevoskievarin tavoitteleman yrityskuvan rakentaminen on onnistunut. Yritys halusi näyttäytyä ammattimaisena, maanläheisenä sekä nykyaikaisena, ja tutkimuksella selvitettiin, olivatko nämä persoonatekijät näkyvissä yrityksen viestinnässä ja vastasiko todellisuus yrityksen visuaalisen identiteetin perusteella syntyneitä mielikuvia. Tutkimuksen tavoitteena oli ohjata Luomajärven Hevoskievaria saavuttamaan sen tavoittelema yrityskuva. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena internetkyselynä elokuussa 2009.
Tutkimuksen tuloksien perusteella yrityksen tavoittelema persoonallisuus välittyy jokaisessa tarkastellussa kohdassa vähintään hyvin, ellei jopa erittäin hyvin. Visuaalisen ilmeen perusteella syntyneet mielikuvat myös vastaavat lähes täysin samaa yrityskuvaa, joka ihmisille muodostuu yrityksestä kokonaisvaltaisesti.
Työn perusteella voidaan todeta, että yrityskuvan luominen on kokonaisvaltaista toimintaa, joka pohjautuu niin yrityksen visuaaliseen identiteettiin kuin sen pohjalta luotujen odotusten lunastamiseen. Visuaalisuuteen pohjautuvia mielikuvia kehittäessä on lähdettävä liikkeelle yrityksen perusarvoista, sen persoonasta. Selkeä ja yhdenmukainen visuaalinen identiteetti antaa yrityksestä luotettavan ja ammattimaisen kuvan.
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia, kuinka hyvin Luomajärven Hevoskievarin tavoitteleman yrityskuvan rakentaminen on onnistunut. Yritys halusi näyttäytyä ammattimaisena, maanläheisenä sekä nykyaikaisena, ja tutkimuksella selvitettiin, olivatko nämä persoonatekijät näkyvissä yrityksen viestinnässä ja vastasiko todellisuus yrityksen visuaalisen identiteetin perusteella syntyneitä mielikuvia. Tutkimuksen tavoitteena oli ohjata Luomajärven Hevoskievaria saavuttamaan sen tavoittelema yrityskuva. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena internetkyselynä elokuussa 2009.
Tutkimuksen tuloksien perusteella yrityksen tavoittelema persoonallisuus välittyy jokaisessa tarkastellussa kohdassa vähintään hyvin, ellei jopa erittäin hyvin. Visuaalisen ilmeen perusteella syntyneet mielikuvat myös vastaavat lähes täysin samaa yrityskuvaa, joka ihmisille muodostuu yrityksestä kokonaisvaltaisesti.
Työn perusteella voidaan todeta, että yrityskuvan luominen on kokonaisvaltaista toimintaa, joka pohjautuu niin yrityksen visuaaliseen identiteettiin kuin sen pohjalta luotujen odotusten lunastamiseen. Visuaalisuuteen pohjautuvia mielikuvia kehittäessä on lähdettävä liikkeelle yrityksen perusarvoista, sen persoonasta. Selkeä ja yhdenmukainen visuaalinen identiteetti antaa yrityksestä luotettavan ja ammattimaisen kuvan.