Leivonnaispakasteiden käyttö majoitusalan ruokapalveluissa
Lemponen, Sinikka (2009)
Lemponen, Sinikka
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912127745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912127745
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee leivonnaispakasteiden käyttöä majoitusalan ruoka-palveluissa sekä kartoittaa niihin liittyviä palvelutarpeita. Työn toimeksiantaja on VAASAN Oy, jonka foodservice myy ja markkinoi leivonnaispakastetuotteita ammattikeittiöille.
Opinnäytetyön teoriaosassa selvitetään majoitusalan, sen ruokapalvelujen, leipo-moalan ja leipomotuotteiden nykytilaa sekä tulevaisuutta. Lisäksi teoriaosassa selvitetään elintarviketeollisuuden palveluja. Työn empiirisessä osuudessa haetaan käyttäjätietoa leivonnaispakasteiden käytöstä majoitusalan ruokapalveluissa. Käyttäjätietoa haettiin havainnoinnin ja teemahaastattelun välityksellä kuudessa majoitusalan yrityksessä.
Opinnäytetyön tuloksissa kuvataan leivonnaispakasteiden käytön prosessi majoi-tusalan ruokapalveluissa sekä aamiaishoitajan työprosessi. Aamiaishoitajan työ-prosessi kuvattiin, koska siinä työvuorossa käytetään eniten leivonnaisia. Opin-näytetyön tulosten perustella voidaan todeta, että yritysten välisessä liiketoimin-nassa henkilökohtainen kohtaaminen, ihminen yrityksen edustajan koettiin tärkeä-nä palveluna. Tulevaisuudessa tuoteinformaation merkitys tulee mm. erityisruo-kavalioiden lisääntymisen takia korostumaan yhä enemmän. Tuoteinformaation tärkein kohde on lopullinen kuluttaja, majoitusyrityksessä asioiva asiakas. Tuote-tietojen saaminen hänelle asti on haaste.
Opinnäytetyön teoriaosassa selvitetään majoitusalan, sen ruokapalvelujen, leipo-moalan ja leipomotuotteiden nykytilaa sekä tulevaisuutta. Lisäksi teoriaosassa selvitetään elintarviketeollisuuden palveluja. Työn empiirisessä osuudessa haetaan käyttäjätietoa leivonnaispakasteiden käytöstä majoitusalan ruokapalveluissa. Käyttäjätietoa haettiin havainnoinnin ja teemahaastattelun välityksellä kuudessa majoitusalan yrityksessä.
Opinnäytetyön tuloksissa kuvataan leivonnaispakasteiden käytön prosessi majoi-tusalan ruokapalveluissa sekä aamiaishoitajan työprosessi. Aamiaishoitajan työ-prosessi kuvattiin, koska siinä työvuorossa käytetään eniten leivonnaisia. Opin-näytetyön tulosten perustella voidaan todeta, että yritysten välisessä liiketoimin-nassa henkilökohtainen kohtaaminen, ihminen yrityksen edustajan koettiin tärkeä-nä palveluna. Tulevaisuudessa tuoteinformaation merkitys tulee mm. erityisruo-kavalioiden lisääntymisen takia korostumaan yhä enemmän. Tuoteinformaation tärkein kohde on lopullinen kuluttaja, majoitusyrityksessä asioiva asiakas. Tuote-tietojen saaminen hänelle asti on haaste.