Autistien työ- ja päivätoiminnan kehittämishankkeen koulutusarviointia
Gustafsson, Minna (2008)
Gustafsson, Minna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912117715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912117715
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli arvioida autistien työ- ja päivätoiminnan kehittä-mishankkeen koulutusta Satakunnassa. Opinnäytetyön tavoitteina oli 1) selvittää, mitä merkitystä koulutuksella on ollut autistien kanssa työskentelevien henkilöiden toimintaan, 2) selvittää, miten koulutuksen sisältö palveli koulutukseen osallistunei-den yksiköiden työtä autismin kirjon henkilöiden kanssa ja 3) löytää käytäntöön so-pivia toimintatapoja autistien työ- ja päivätoiminnan kehittämiseen. Koulutuksen toteuttivat yhteistyössä Autismi- ja Aspergerliitto, Satakunnan AUNE-hanke ja Autismisäätiö. Koulutuksen ajankohta oli 1.1.2007 – 30.6.2008.
Opinnäytetyön viitekehys käsitteli aikuiskoulutusta, täydennyskoulutusta, arviointia ja autismia. Myös koulutuskokonaisuuden sisältöä esiteltiin lyhyesti. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä avoimin kysymyksin. Aineistoa analysoitiin induktiivista sisällön analyysia hyväksi käyttäen.
Koulutusarvioinnin kyselyn tulosten mukaan koulutuksessa mukana olleiden yksiköiden henkilökunnan asenteet olivat muuttuneet koulutuksen aikana autisteja kohtaan positiivisemmiksi. Koulutuksen myötä myös ymmärrys autismiin ja autistiseen ajatteluun oli lisääntynyt. Yksiköiden henkilökunnan toiminta- ja ohjaustavat olivat muuttuneet ja sen myötä autististen henkilöiden käyttäytyminen oli rauhoittunut ja muuttunut levollisemmaksi. Myös kommunikointi oli helpottunut. Käytännön toimintatapoja kehittäessään henkilökunta huomioi autismin kirjon henkilöiden yksilölliset tarpeet ja laati siltä pohjalta yksilöllisiä työ- ja päiväjärjestyksiä.
Koulutuksen kehittämisehdotuksissa haettiin yksiköiden henkilökunnalle sellaisia toimintamenetelmiä, joiden avulla he kykenisivät jatkossa uskomaan enemmän itseensä ja luottamaan omiin kykyihinsä ja taitoihinsa ilman ulkopuolista tahoa. Näinä toimintamenetelminä esiteltiin empowerment–ajattelu ja verkostotoiminnan lisääminen.
Opinnäytetyön viitekehys käsitteli aikuiskoulutusta, täydennyskoulutusta, arviointia ja autismia. Myös koulutuskokonaisuuden sisältöä esiteltiin lyhyesti. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä avoimin kysymyksin. Aineistoa analysoitiin induktiivista sisällön analyysia hyväksi käyttäen.
Koulutusarvioinnin kyselyn tulosten mukaan koulutuksessa mukana olleiden yksiköiden henkilökunnan asenteet olivat muuttuneet koulutuksen aikana autisteja kohtaan positiivisemmiksi. Koulutuksen myötä myös ymmärrys autismiin ja autistiseen ajatteluun oli lisääntynyt. Yksiköiden henkilökunnan toiminta- ja ohjaustavat olivat muuttuneet ja sen myötä autististen henkilöiden käyttäytyminen oli rauhoittunut ja muuttunut levollisemmaksi. Myös kommunikointi oli helpottunut. Käytännön toimintatapoja kehittäessään henkilökunta huomioi autismin kirjon henkilöiden yksilölliset tarpeet ja laati siltä pohjalta yksilöllisiä työ- ja päiväjärjestyksiä.
Koulutuksen kehittämisehdotuksissa haettiin yksiköiden henkilökunnalle sellaisia toimintamenetelmiä, joiden avulla he kykenisivät jatkossa uskomaan enemmän itseensä ja luottamaan omiin kykyihinsä ja taitoihinsa ilman ulkopuolista tahoa. Näinä toimintamenetelminä esiteltiin empowerment–ajattelu ja verkostotoiminnan lisääminen.