Analyysit, tunnettuus, positiointi - brändin rakentamisen kulmakivet : case: OLO.MUOTO-tapahtuman imagotutkimus
Kaartinen, Anna (2009)
Kaartinen, Anna
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912117667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912117667
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee brändin käsitettä ja brändin rakennusprosessia. Empiirisen osa-alueen kvantitatiivisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen mielikuva OLO.MUOTO – tapahtuman kohderyhmään kuuluvilla henkilöillä on tapahtumasta.
Teoriaosan tietolähteenä on käytetty alan kirjallista materiaalia sekä verkkojulkaisuja. Empiirisen osion tutkimusaineisto kerättiin sähköpostikyselynä tutkimuksen kohderyhmältä eli Lahden ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin kolmannen vuoden opiskelijoilta, OLO.MUOTO’08 – designtapahtuman näytteilleasettajilta sekä Lahden Messut Oy:n nimeämiltä potentiaalisilta näytteilleasettajilta. Kysely sisälsi valinta-, monivalinta- sekä asteikollisia kysymyksiä.
Kyselyn otos on 300 henkilöä, joista 110 oli Muotoiluinstituutin opiskelijoita ja 190 Lahden Messut Oy:n nimeämiä henkilöitä tai yrityksiä. Kyselyyn vastasi 63 henkilöä tai yritystä. Vastausprosentiksi muodostui 21 %.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että tapahtuman kohderyhmän mielestä tapahtuma on innovatiivinen, ammattimainen, aikaansa seuraava sekä aktiivinen.
Teoriaosan tietolähteenä on käytetty alan kirjallista materiaalia sekä verkkojulkaisuja. Empiirisen osion tutkimusaineisto kerättiin sähköpostikyselynä tutkimuksen kohderyhmältä eli Lahden ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin kolmannen vuoden opiskelijoilta, OLO.MUOTO’08 – designtapahtuman näytteilleasettajilta sekä Lahden Messut Oy:n nimeämiltä potentiaalisilta näytteilleasettajilta. Kysely sisälsi valinta-, monivalinta- sekä asteikollisia kysymyksiä.
Kyselyn otos on 300 henkilöä, joista 110 oli Muotoiluinstituutin opiskelijoita ja 190 Lahden Messut Oy:n nimeämiä henkilöitä tai yrityksiä. Kyselyyn vastasi 63 henkilöä tai yritystä. Vastausprosentiksi muodostui 21 %.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että tapahtuman kohderyhmän mielestä tapahtuma on innovatiivinen, ammattimainen, aikaansa seuraava sekä aktiivinen.