Mainonnan havainnointiin vaikuttavat tekijät : case KalPa Hockey Oy
Kokkonen, Topi (2009)
Kokkonen, Topi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912107625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912107625
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella asioita, jotka vaikuttavat mainonnan havainnointiin. Havainnointiin vaikuttavien seikkojen tarkastelu rajattiin kuluttajan ostokäyttäytymiseen ja havainnoitavan mainonnan suunnitteluun. Case-yrityksenä toimi kuopiolainen jääkiekkoseura Kalevan Pallo (KalPa), jonka ottelutapahtuman mainosten havainnointia testattiin. Tutkimuksen tuloksia ja opinnäytetyön teoriaosuutta käytetään KalPan mainosmyynnin tukena.
Tutkimus suoritettiin sähköisenä verkkokyselynä yhden viikon aikana käyttäen hyväksi KalPan viestintämahdollisuuksia aina uutiskirjeistä Facebook- verkkoyhteisön viesteihin. Vastauksia saatiin erinomaisesti, ja kyselyn tuloksia pystyttiin peilaamaan opinnäytetyön viitekehykseen. Kysely suunniteltiin niin, jotta siitä saataisiin mahdollisimman paljon hyötyä tuleviin mainosmyyntitilanteisiin.
Opinnäytetyön alussa esitellään tutkimukseen vaikuttavat organisaatiot, jotka ovat Jääkiekon SM-liiga Oy ja KalPa Hockey Oy. Raportin alussa tutkimuksen taustatiedot ja rakenne esitellään pääpiirteisesti. Varsinaisia tutkimustuloksia tarkastellaan opinnäytetyön tekstiosuuden yhteydessä, jolloin tutkimustulosten yhteys esitettyyn teoriaan on helpointa havaita. Raportin lopussa tutkimustuloksia on mahdollisuus tarkastella kysymyskohtaisesti.
Tutkimus osoitti, että KalPan kotiotteluissa näkyvien mainosten havainnoinnin välillä on selkeitä eroja. Opinnäytetyön teorian ja tutkimustulosten perusteella voidaan nimetä eri syitä, jotka vaikuttavat mainonnan havainnointiin. Tärkeimmiksi syiksi osoittautuivat mainonnan pitkäjänteisyys, erottuvuus, monipuolisuus ja yhdistettävyys ympäristön tuomiin vaikutteisiin. Tämän opinnäytetyön tärkein tulos on, että kohderyhmän ostopäätökseen vaikuttavien asioiden sekä huomioitavan mainonnan piirteiden tuntemisella saadaan mainonnasta huomattavasti tehokkaampaa.
Tutkimus suoritettiin sähköisenä verkkokyselynä yhden viikon aikana käyttäen hyväksi KalPan viestintämahdollisuuksia aina uutiskirjeistä Facebook- verkkoyhteisön viesteihin. Vastauksia saatiin erinomaisesti, ja kyselyn tuloksia pystyttiin peilaamaan opinnäytetyön viitekehykseen. Kysely suunniteltiin niin, jotta siitä saataisiin mahdollisimman paljon hyötyä tuleviin mainosmyyntitilanteisiin.
Opinnäytetyön alussa esitellään tutkimukseen vaikuttavat organisaatiot, jotka ovat Jääkiekon SM-liiga Oy ja KalPa Hockey Oy. Raportin alussa tutkimuksen taustatiedot ja rakenne esitellään pääpiirteisesti. Varsinaisia tutkimustuloksia tarkastellaan opinnäytetyön tekstiosuuden yhteydessä, jolloin tutkimustulosten yhteys esitettyyn teoriaan on helpointa havaita. Raportin lopussa tutkimustuloksia on mahdollisuus tarkastella kysymyskohtaisesti.
Tutkimus osoitti, että KalPan kotiotteluissa näkyvien mainosten havainnoinnin välillä on selkeitä eroja. Opinnäytetyön teorian ja tutkimustulosten perusteella voidaan nimetä eri syitä, jotka vaikuttavat mainonnan havainnointiin. Tärkeimmiksi syiksi osoittautuivat mainonnan pitkäjänteisyys, erottuvuus, monipuolisuus ja yhdistettävyys ympäristön tuomiin vaikutteisiin. Tämän opinnäytetyön tärkein tulos on, että kohderyhmän ostopäätökseen vaikuttavien asioiden sekä huomioitavan mainonnan piirteiden tuntemisella saadaan mainonnasta huomattavasti tehokkaampaa.