ProSharp- luistintenteroituskoneet – Tutkimus markkinapotentiaalista Kiinassa
Oikarinen, Antti; Nummela, Mikko (2009)
Oikarinen, Antti
Nummela, Mikko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912107612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912107612
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajina ovat ruotsalainen Eriksson Teknik AB sekä ProSharpin Suomen jälleenmyyjäyritys Peak Control Oy. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, onko Eriksson Teknik AB:llä ja sen valmistamilla ProSharp- luistintenteroituskoneilla markkinapotentiaalia Kiinassa, eikä niinkään keskity siihen, mitä Kiinan markkinoille etabloituminen yritykseltä vaatisi. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, onko Kiinassa jo olemassa olevaa kysyntää näille laitteille tai löytyykö niille mahdollisesti kysyntää lähivuosina. Tutkimuksessa selvitetään Kiinan tämän hetkisten jääurheilupaikkojen määrä sekä jääurheilua harrastavien ihmisten määrä. Tutkimuksessa perehdytään Kiinaan myös valtiona ja tarkastellaan sen taloudellista tilannetta ja sitä kuinka se vaikuttaa ihmisten ostokäyttäytymiseen. Toimeksiantaja halusi myös tutkia, onko niin sanotulle synteettiselle jäälle olemassa olevaa kysyntää Kiinassa tällä hetkellä ja miltä markkinat Kiinassa näyttävät vuonna 2015 niin synteettisen jään kuin jääurheilun kannalta yleisesti.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu markkinointi- ja menetelmäteoreettisiin viitekehyksiin. Mark-kinointiteoreettisessa viitekehyksessä syvennytään B2B-markkinointiin sekä kansainväliseen markkinointiin. Menetelmäteoriassa käsitellään markkinatutkimusta, kvalitatiivista tutkimusta, kirjoituspöytätutkimusta sekä kansainvälisen markkinatiedon merkitystä kansainvälistä markkinatutkimusta tehtäessä. Tutkimusmenetelmänä tässä työssä käytetään kvalitatiivista tutkimusta, mutta koska tutkimustuloksissa on myös kvantitatiivisia piirteitä, tutkimustuloksia tarkastellaan moniteoria- menetelmällä.
Tutkimuksen empiirisessä osiossa haastateltiin eri asiantuntijatahoja sähköpostitse, puhelimitse sekä henkilökohtaisissa tapaamisissa. Tutkimuksen kohdehenkilöiksi valittiin jääurheilumarkkinoilla toimivia tunnettuja yrityksiä ja lisäksi Eriksson Teknik AB toimitti tärkeiden yhteistyökumppaneiden yhteystietoja. Tutkimuksessa haastateltiin monia synteettistä jäätä valmistavia kansainvälisiä yrityksiä sekä Kiinassa jääurheilun parissa toimivia yksityishenkilöitä. Haastattelut toteutettiin puoli-strukturoituna ja osittain avoimina haastatteluina. Tutkimuskysymykset puolistrukturoituihin haastatteluihin jaettiin kahteen eri kategoriaan ja avoimissa haastatteluissa tutkittavat asiantuntijat kertoivat vapaasti omista näkemyksistään Kiinan jääurheilun tilasta. Haastattelut aloitettiin huhtikuussa 2008 ja viimeiset haastattelut suoritettiin lokakuussa 2009.
Tutkimustulosten avulla saatiin kattava kuva Kiinan tämänhetkisistä jääurheilumarkkinoista sekä markkinoiden tulevaisuuden näkymistä. Kiinan valtion ja kansalaisten taloudellisesta tilanteesta kuin myös Kiinan kulttuurista saaduilla tiedoilla oli myös opinnäytetyön kannalta oleellinen merkitys. Tutkimustulosten mukaan Kiinassa ei tällä hetkellä ole olemassa olevaa kysyntää näille laitteille, eikä maan taloudellinen tilanne luo sille myöskään edellytyksiä. Tutkimuksen mukaan vuoteen 2015 mennessä jääurheilumarkkinoiden uskotaan kuitenkin kasvavan Kiinassa. Saatujen tutkimustulosten perusteella toimeksiantajalle pystyttiin antamaan suosituksia, ideoita ja ajatuksia, miten sen tulisi kehittää toimintaansa, jotta yritys voisi laajentua Kiinan markkinoille. Lisäksi työn lopussa kuvataan yleisiä havaintoja tutkimusprosessista.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu markkinointi- ja menetelmäteoreettisiin viitekehyksiin. Mark-kinointiteoreettisessa viitekehyksessä syvennytään B2B-markkinointiin sekä kansainväliseen markkinointiin. Menetelmäteoriassa käsitellään markkinatutkimusta, kvalitatiivista tutkimusta, kirjoituspöytätutkimusta sekä kansainvälisen markkinatiedon merkitystä kansainvälistä markkinatutkimusta tehtäessä. Tutkimusmenetelmänä tässä työssä käytetään kvalitatiivista tutkimusta, mutta koska tutkimustuloksissa on myös kvantitatiivisia piirteitä, tutkimustuloksia tarkastellaan moniteoria- menetelmällä.
Tutkimuksen empiirisessä osiossa haastateltiin eri asiantuntijatahoja sähköpostitse, puhelimitse sekä henkilökohtaisissa tapaamisissa. Tutkimuksen kohdehenkilöiksi valittiin jääurheilumarkkinoilla toimivia tunnettuja yrityksiä ja lisäksi Eriksson Teknik AB toimitti tärkeiden yhteistyökumppaneiden yhteystietoja. Tutkimuksessa haastateltiin monia synteettistä jäätä valmistavia kansainvälisiä yrityksiä sekä Kiinassa jääurheilun parissa toimivia yksityishenkilöitä. Haastattelut toteutettiin puoli-strukturoituna ja osittain avoimina haastatteluina. Tutkimuskysymykset puolistrukturoituihin haastatteluihin jaettiin kahteen eri kategoriaan ja avoimissa haastatteluissa tutkittavat asiantuntijat kertoivat vapaasti omista näkemyksistään Kiinan jääurheilun tilasta. Haastattelut aloitettiin huhtikuussa 2008 ja viimeiset haastattelut suoritettiin lokakuussa 2009.
Tutkimustulosten avulla saatiin kattava kuva Kiinan tämänhetkisistä jääurheilumarkkinoista sekä markkinoiden tulevaisuuden näkymistä. Kiinan valtion ja kansalaisten taloudellisesta tilanteesta kuin myös Kiinan kulttuurista saaduilla tiedoilla oli myös opinnäytetyön kannalta oleellinen merkitys. Tutkimustulosten mukaan Kiinassa ei tällä hetkellä ole olemassa olevaa kysyntää näille laitteille, eikä maan taloudellinen tilanne luo sille myöskään edellytyksiä. Tutkimuksen mukaan vuoteen 2015 mennessä jääurheilumarkkinoiden uskotaan kuitenkin kasvavan Kiinassa. Saatujen tutkimustulosten perusteella toimeksiantajalle pystyttiin antamaan suosituksia, ideoita ja ajatuksia, miten sen tulisi kehittää toimintaansa, jotta yritys voisi laajentua Kiinan markkinoille. Lisäksi työn lopussa kuvataan yleisiä havaintoja tutkimusprosessista.