Myyjien perehdytys : Perehdytysprosessin onnistuminen ja kehittämistarpeet
Kukkonen, Emma (2009)
Kukkonen, Emma
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912107608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912107608
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kuinka myyjien perehdytys on onnistunut Yritys X:ssä, joka on Suomessa toimiva osa laajempaa myymäläketjua. Tutkimuksessa selvitettiin myös ovatko myyjät olleet tyytyväisiä perehdytykseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena case-tutkimuksena.
Tavoitteena oli saada selvitettyä myyjien tämän hetkinen perehdyttämisen tilanne ja kartoittaa mahdolliset kehittämistä vaativat kohteet perehdyttämisprosessista. Perehdyttämistä suunnittelevat henkilöt pystyvät hyödyntämään tutkimuksen tuloksia kehittäessään myyjien perehdyttämisprosessia.
Aineistona opinnäytetyössä on käytetty henkilöstöhallintoon ja esimiestyöhön liittyvää kirjallisuutta. Tutkimustulokset saatiin haastattelemalla myyjinä työskenteleviä henkilöitä.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että myyjinä työskentelevät henkilöt olivat pääosin tyyty-väisiä perehdyttämisensä sujumiseen. Myös kehittämistarpeita tuli kuitenkin haastatteluissa esille. Tuloksista kävi ilmi myös se, että perehdyttämiskokemukset vaihtelivat paljon myyjien kesken.
Tavoitteena oli saada selvitettyä myyjien tämän hetkinen perehdyttämisen tilanne ja kartoittaa mahdolliset kehittämistä vaativat kohteet perehdyttämisprosessista. Perehdyttämistä suunnittelevat henkilöt pystyvät hyödyntämään tutkimuksen tuloksia kehittäessään myyjien perehdyttämisprosessia.
Aineistona opinnäytetyössä on käytetty henkilöstöhallintoon ja esimiestyöhön liittyvää kirjallisuutta. Tutkimustulokset saatiin haastattelemalla myyjinä työskenteleviä henkilöitä.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että myyjinä työskentelevät henkilöt olivat pääosin tyyty-väisiä perehdyttämisensä sujumiseen. Myös kehittämistarpeita tuli kuitenkin haastatteluissa esille. Tuloksista kävi ilmi myös se, että perehdyttämiskokemukset vaihtelivat paljon myyjien kesken.