Pienyrityksen esimiesviestinnän haasteet
Tiirikainen, Janne (2009)
Tiirikainen, Janne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912107575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912107575
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajayrityksen esimiesviestinnän tilanne. Työn tarkoituksena oli myös tutkia yrityksen sisäisen viestinnän ja työyhteisön yhteishengen välistä korrelaatiota. Tavoitteena oli tuoda esiin toimeksiantajayrityksen kannalta kehitysideoita ja näkemyksiä parempaan esimiesviestintään ja yleensä sisäiseen viestintään. Lisäksi tavoitteena oli tuoda esille ajatuksia työyhteisön yhteishengen parantamiseksi.
Työ on laadullinen opinnäytetyö, jonka lähtökohtana toteutettiin toimeksiantajayritykseen kontrollikysely yrityksen tilasta. Tärkeimpänä tiedonkeruumenetelmänä työssä käytettiin kyselyn lisäksi havainnointia. Havainnoinnin teki mahdolliseksi tutkimuksen aikainen työskentely toimeksiantajayrityksessä.
Kontrollikyselystä ilmenneiden ongelmatilanteiden vuoksi opinnäytetyössä ei tuoda ilmi toimeksiantajayrityksen toimialaa, toimipaikkaa tai nimeä. Tutkimustulokset ja havainnot osoittivat selvät ongelmat toimeksiantajayrityksen esimiesviestinnässä ja työyhteisön yhteishengessä. Havaintojen ja kyselyn mukaan olennaisimmat kehitysalueet liittyvät organisaation sisäiseen viestintään sekä tiedonkulkuun eri organisaatiotasojen välillä.
Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että parantamalla sisäistä viestintää ja varsinkin esimiesviestintää toimeksiantajayrityksen yhteishenki paranee ja sitä kautta myös työntekijöiden motivoituminen ja sitoutuminen toimeksiantajayritykseen paranee. Jatkotoimenpidesuosituksena toimeksiantajayritykselle esitetään seurantatutkimusta siitä, millaisia toimenpiteitä yrityksessä on lähdetty toteuttamaan esimiesviestinnän parantamiseksi ja millaisia vaikutuksia niillä on ollut.
Työ on laadullinen opinnäytetyö, jonka lähtökohtana toteutettiin toimeksiantajayritykseen kontrollikysely yrityksen tilasta. Tärkeimpänä tiedonkeruumenetelmänä työssä käytettiin kyselyn lisäksi havainnointia. Havainnoinnin teki mahdolliseksi tutkimuksen aikainen työskentely toimeksiantajayrityksessä.
Kontrollikyselystä ilmenneiden ongelmatilanteiden vuoksi opinnäytetyössä ei tuoda ilmi toimeksiantajayrityksen toimialaa, toimipaikkaa tai nimeä. Tutkimustulokset ja havainnot osoittivat selvät ongelmat toimeksiantajayrityksen esimiesviestinnässä ja työyhteisön yhteishengessä. Havaintojen ja kyselyn mukaan olennaisimmat kehitysalueet liittyvät organisaation sisäiseen viestintään sekä tiedonkulkuun eri organisaatiotasojen välillä.
Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että parantamalla sisäistä viestintää ja varsinkin esimiesviestintää toimeksiantajayrityksen yhteishenki paranee ja sitä kautta myös työntekijöiden motivoituminen ja sitoutuminen toimeksiantajayritykseen paranee. Jatkotoimenpidesuosituksena toimeksiantajayritykselle esitetään seurantatutkimusta siitä, millaisia toimenpiteitä yrityksessä on lähdetty toteuttamaan esimiesviestinnän parantamiseksi ja millaisia vaikutuksia niillä on ollut.