Markkinointisuunnitelma Raunin Ohjelmapalvelulle
Vuorinen, Kristina (2009)
Vuorinen, Kristina
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912097541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912097541
Tiivistelmä
Markkinointi ja sen suunnittelu on yksi tärkeä osa yrityksen toiminnan kannalta. Markkinointisuunnitelman ja asiakaskartoituksen avulla pyritään saamaan tietoa itse yrityksestä ja sen ympäristöstä, jossa se toimii. Lisäksi tutkitaan yrityksen nykytilannetta, toimintaa, suunnitellaan strategiaa, asetetaan tavoitteita ja mietitään toimintatapoja, joilla suunnitelmaa voidaan toteuttaa.
Työni aiheena oli tehdä markkinointisuunnitelma- ja asiakaskartoitus Raunin Ohjelmapalvelulle. Yritys on perustettu 1.6.2008 eli kyseessä on nuori yritys, jolle ei ollut aiemmin tehty tämänkaltaista tutkimusta. Tavoitteena oli tämän tutkimuksen avulla antaa Raunin Ohjelmapalvelulle tietoa yrityksen nykyhetkestä, kehitysmahdollisuuksista ja auttaa Raunin Ohjelmapalvelua löytämään tehokkaimmat markkinoinnin kanavat.
Työn tutkimusongelmat olivat: ketkä ovat potentiaalisia asiakkaita Raunin Ohjelmapalvelulle? Miten yrittäjän kannattaisi markkinoida itseään ja mitä kanavia käyttäen saadakseen lisää asiakkaita? Lisäksi selvitettiin millaisen mielikuvan Raunin Ohjelmapalvelu ihmisille antaa mainoslehtisen perusteella ja pyydettiin kehitysideoita ja ajatuksia toiminnan kehittämiseksi
Työn yhteydessä suoritettiin asiakaskysely jo oleville asiakkaille sekä potentiaalisille asiakkaille vuoden 2009 alussa, jolla pyrittiin kartoittamaan yrityksen tunnettuutta ja kehittämistarpeita. Lisäksi haastattelin Rauni Hännistä tutkimuksen alkuvaiheessa kartoittaakseni yrityksen nykytilannetta, taustoja ja sitä mitä yrittäjä toivoi tältä tutkimukselta.
Teoriana tutkimuksessa olen käyttänyt kirjalähteitä muun muassa yrityksen markkinointistrategiasta, lähtökohta-analyysistä, markkinointisuunnitelmasta, asiakaskartoituksesta ja markkinoinnin seuran-nasta.
Kyselyn ja teorioiden pohjalta on tutkimuksessa pohdittu miten Raunin Ohjelmapalvelun kannattaisi itseään markkinoida asiakkaiden lisäämiseksi ja tunnettuuden parantamiseksi ja mille ohjelma-palveluille olisi kysyntää missäkin ikäryhmässä. Tutkimuksessa kävi ilmi mitkä ovat ikäryhmät, joille markkinointia kannattaa suunnata.
Työni aiheena oli tehdä markkinointisuunnitelma- ja asiakaskartoitus Raunin Ohjelmapalvelulle. Yritys on perustettu 1.6.2008 eli kyseessä on nuori yritys, jolle ei ollut aiemmin tehty tämänkaltaista tutkimusta. Tavoitteena oli tämän tutkimuksen avulla antaa Raunin Ohjelmapalvelulle tietoa yrityksen nykyhetkestä, kehitysmahdollisuuksista ja auttaa Raunin Ohjelmapalvelua löytämään tehokkaimmat markkinoinnin kanavat.
Työn tutkimusongelmat olivat: ketkä ovat potentiaalisia asiakkaita Raunin Ohjelmapalvelulle? Miten yrittäjän kannattaisi markkinoida itseään ja mitä kanavia käyttäen saadakseen lisää asiakkaita? Lisäksi selvitettiin millaisen mielikuvan Raunin Ohjelmapalvelu ihmisille antaa mainoslehtisen perusteella ja pyydettiin kehitysideoita ja ajatuksia toiminnan kehittämiseksi
Työn yhteydessä suoritettiin asiakaskysely jo oleville asiakkaille sekä potentiaalisille asiakkaille vuoden 2009 alussa, jolla pyrittiin kartoittamaan yrityksen tunnettuutta ja kehittämistarpeita. Lisäksi haastattelin Rauni Hännistä tutkimuksen alkuvaiheessa kartoittaakseni yrityksen nykytilannetta, taustoja ja sitä mitä yrittäjä toivoi tältä tutkimukselta.
Teoriana tutkimuksessa olen käyttänyt kirjalähteitä muun muassa yrityksen markkinointistrategiasta, lähtökohta-analyysistä, markkinointisuunnitelmasta, asiakaskartoituksesta ja markkinoinnin seuran-nasta.
Kyselyn ja teorioiden pohjalta on tutkimuksessa pohdittu miten Raunin Ohjelmapalvelun kannattaisi itseään markkinoida asiakkaiden lisäämiseksi ja tunnettuuden parantamiseksi ja mille ohjelma-palveluille olisi kysyntää missäkin ikäryhmässä. Tutkimuksessa kävi ilmi mitkä ovat ikäryhmät, joille markkinointia kannattaa suunnata.