Lounais-Suomessa sijaitsevan golfkentän asiakkaiden tyytyväisyys sen palveluihin ja toimintaan
Meskanen, Tero (2009)
Meskanen, Tero
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912097533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912097533
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli golfkentän asiakastyytyväisyyskysely. Tutkimuksessa kartoitettiin, mitä mieltä golfkentän osakkeenomistajat ovat yrityksen toiminnasta. Kyselyn avulla selvitettiin tyytyväisyyttä golfkentän palveluihin, hintoihin, viihtyvyyteen ja kentän kuntoon kaudella 2009.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kaikki 517 golfkentän osakkeenomistajaa. 161 henkilöä vastasi kyselyyn eli vastausprosentti oli 31 %.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään golfin historiaa ja golfia pelinä. Työssä käydään läpi myös teoriaa yleisesti palveluiden laadusta sekä asiakastyytyväisyydestä.
Tutkimustulokset osoittavat, että golfkentän palveluihin, viihtyisyyteen ja hintoihin ollaan pääosin tyytyväisiä. Kriittisiä arvosanoja ja kommentteja annettiin kuitenkin muun muassa kentän valvonnasta, pro shopista ja tiedottamisesta. Vastaajat toivoivat myös panostusta yhteishenkeen ja henkilökunnan ammattitaitoon sekä junioreiden saamista kentälle. Kentän kunnosta annettiin kaksijakoista palautetta. Valintakysymyksissä kentän kunto sai melko hyvät arvosanat jokaisella osa-alueella, kun taas avoimissa vastauksissa sitä kritisoitiin jonkin verran.
Tutkimustuloksia hyödyntämällä asiakastyytyväisyyttä on mahdollisuus parantaa entisestään. Asiakkaille taattaisiin parempi ympäristö parantamalla pro shop-palveluiden tarjontaa, panostamalla henkilökunnan ammattitaitoon lisäämällä henkilökunnan perehdytystä ja koulutusta sekä paremmalla tiedottamisella. Myös houkuttelemalla junioreita golfkentälle sekä panostamalla kentän kuntoon ja lisäämällä kentän valvontaa vilkkaimmilla kausilla golfkentällä on mahdollisuus kehittyä entistä paremmaksi kentäksi.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kaikki 517 golfkentän osakkeenomistajaa. 161 henkilöä vastasi kyselyyn eli vastausprosentti oli 31 %.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään golfin historiaa ja golfia pelinä. Työssä käydään läpi myös teoriaa yleisesti palveluiden laadusta sekä asiakastyytyväisyydestä.
Tutkimustulokset osoittavat, että golfkentän palveluihin, viihtyisyyteen ja hintoihin ollaan pääosin tyytyväisiä. Kriittisiä arvosanoja ja kommentteja annettiin kuitenkin muun muassa kentän valvonnasta, pro shopista ja tiedottamisesta. Vastaajat toivoivat myös panostusta yhteishenkeen ja henkilökunnan ammattitaitoon sekä junioreiden saamista kentälle. Kentän kunnosta annettiin kaksijakoista palautetta. Valintakysymyksissä kentän kunto sai melko hyvät arvosanat jokaisella osa-alueella, kun taas avoimissa vastauksissa sitä kritisoitiin jonkin verran.
Tutkimustuloksia hyödyntämällä asiakastyytyväisyyttä on mahdollisuus parantaa entisestään. Asiakkaille taattaisiin parempi ympäristö parantamalla pro shop-palveluiden tarjontaa, panostamalla henkilökunnan ammattitaitoon lisäämällä henkilökunnan perehdytystä ja koulutusta sekä paremmalla tiedottamisella. Myös houkuttelemalla junioreita golfkentälle sekä panostamalla kentän kuntoon ja lisäämällä kentän valvontaa vilkkaimmilla kausilla golfkentällä on mahdollisuus kehittyä entistä paremmaksi kentäksi.