Nuoren tukeminen hänen sairastaessaan : ja opaslehtisen laatiminen nuorelle
Hurme, Tiina (2009)
Hurme, Tiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912097488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912097488
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyöprojektin tavoite on nuorten tukemisen edistäminen heidän sairastaessaan Päijät-Hämeen keskussairaalan lastenosastolla. Nuorten
tukemisen tehostamiseen on tarvetta lastenosastolla, jonka menetelmät ja välineet painottuvat pienempien lasten hoidon tukemiseen. Projektin tarkoituksena on laatia opaslehtinen nuorille. Opaslehtisen sisällöksi on valittu nuorten suosima ja paljon käyttämä mediakulttuuriin kuuluva audiovisuaalinen aineisto: elokuvat ja internet. Sähköisen median lisäksi opaslehtiseen on otettu kirjallisuutta ja kirjallisuusterapian menetelmiä luetun tai katsotun käsittelyyn. Opinnäytetyön teoriapohjana on nuorten hoitotyö, nuoren psykososiaalinen tukeminen, potilasohjaus ja kirjallisuusterapia, kirjallisuus, elokuvat sekä internet. Tiedonhankinnan apuvälineenä käytettiin selvitystyyppistä henkilökuntakyselyä, koska vastaavaa opaslehtistä ei ole aiemmin laadittu. Aineisto kerättiin lomakekyselynä. Kyselylomakkeessa oli määrällisiä ja laadullisia kysymyksiä. Määrällisten kysymysten vastaukset on käsitelty laskennallisesti ja laadullisten kysymysten vastaukset teemoitellen ja tyypitellen. Vastausten pohjalta ja nojautuen kirjallisuusterapeuttiseen ajatteluun on valittu opaslehtisen sisältö. Opaslehtisen ulkoasu on pyritty
suunnittelemaan selkeäksi, nuoriin vetoavaksi ja osaston ja sairaalan tunnukset sisältäväksi. Kyselyn vastaukset osoittavat henkilökunnan näkemykseksi, että nuorten tukemiseen tarvitaan aikaa ja empaattista vuorovaikutusta.
Opaslehtinen on valmistunut samaan aikaan opinnäytetyöraportin kanssa, joten sen jatkoarviointi jää projektin jälkeiselle ajalle. Mielenkiintoinen jatkokehittämisaihe on tutkia nuorten omia kokemuksia sairaalahoidosta ja heidän tukemistaan median keinoin.
tukemisen tehostamiseen on tarvetta lastenosastolla, jonka menetelmät ja välineet painottuvat pienempien lasten hoidon tukemiseen. Projektin tarkoituksena on laatia opaslehtinen nuorille. Opaslehtisen sisällöksi on valittu nuorten suosima ja paljon käyttämä mediakulttuuriin kuuluva audiovisuaalinen aineisto: elokuvat ja internet. Sähköisen median lisäksi opaslehtiseen on otettu kirjallisuutta ja kirjallisuusterapian menetelmiä luetun tai katsotun käsittelyyn. Opinnäytetyön teoriapohjana on nuorten hoitotyö, nuoren psykososiaalinen tukeminen, potilasohjaus ja kirjallisuusterapia, kirjallisuus, elokuvat sekä internet. Tiedonhankinnan apuvälineenä käytettiin selvitystyyppistä henkilökuntakyselyä, koska vastaavaa opaslehtistä ei ole aiemmin laadittu. Aineisto kerättiin lomakekyselynä. Kyselylomakkeessa oli määrällisiä ja laadullisia kysymyksiä. Määrällisten kysymysten vastaukset on käsitelty laskennallisesti ja laadullisten kysymysten vastaukset teemoitellen ja tyypitellen. Vastausten pohjalta ja nojautuen kirjallisuusterapeuttiseen ajatteluun on valittu opaslehtisen sisältö. Opaslehtisen ulkoasu on pyritty
suunnittelemaan selkeäksi, nuoriin vetoavaksi ja osaston ja sairaalan tunnukset sisältäväksi. Kyselyn vastaukset osoittavat henkilökunnan näkemykseksi, että nuorten tukemiseen tarvitaan aikaa ja empaattista vuorovaikutusta.
Opaslehtinen on valmistunut samaan aikaan opinnäytetyöraportin kanssa, joten sen jatkoarviointi jää projektin jälkeiselle ajalle. Mielenkiintoinen jatkokehittämisaihe on tutkia nuorten omia kokemuksia sairaalahoidosta ja heidän tukemistaan median keinoin.