Sydänperäinen rintakipupotilas päivystyspoliklinikalla - hoitajien kokemuksia potilaiden ohjauksesta
Lerssi, Pekka; Karvinen, Sanna (2009)
Lerssi, Pekka
Karvinen, Sanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912097482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912097482
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa opinnäytetyössä tutkittiin hoitajien kokemuksia sydänperäisen rintakipupotilaan
ohjauksesta Iisalmen sairaalan päivystyspoliklinikalla. Tutkimuksessa selvitettiin hoitajien mielestä
heidän ohjauksessaan toimivia ja kehitettäviä asioita. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää hyödyksi
potilasohjauksen kehittämisessä päivystyspoliklinikalla. Tutkimusaineisto kerättiin
päivystyspoliklinikan hoitajilta tutkimuslomakkeella. Tavoitteena oli koota kokemuksiin perustuvaa
tietoa. Hoitajien toivottiin kertovan kokemuksistaan tarinoiden muodossa. Aineisto analysoitiin
induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksena muodostuneet pääkategoriat olivat ohjauksessa toimivat, ohjauksessa
kehitettävät asiat ja muut ohjauskokemukseen vaikuttavat asiat. Tutkimustuloksista voidaan päätellä,
että potilasohjaus on saumaton osa sydänperäisen rintakipupotilaan hoitotyötä päivystyspoliklinikalla.
Lisäkoulutusta potilasohjauksesta toivottiin lisää ja ohjaus-käsite koettiin osin epäselväksi. Hoitajat
ohjasivat potilaita kulloinkin tilanteen mahdollistamalla tavalla.
Jatkossa olisi tarpeellista tutkia, mitä potilaiden ohjaus hoitajien mielestä on ja miten potilaiden
emotionaalinen ohjaus näkyy hoitotyössä. Syytä olisi myös tutkia, miten potilasohjauksen yksittäiset
osa-alueet toteutuvat päivystyspoliklinikalla ja mistä aiheista hoitajat haluavat potilasohjauksessa
lisäkoulutusta.
ohjauksesta Iisalmen sairaalan päivystyspoliklinikalla. Tutkimuksessa selvitettiin hoitajien mielestä
heidän ohjauksessaan toimivia ja kehitettäviä asioita. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää hyödyksi
potilasohjauksen kehittämisessä päivystyspoliklinikalla. Tutkimusaineisto kerättiin
päivystyspoliklinikan hoitajilta tutkimuslomakkeella. Tavoitteena oli koota kokemuksiin perustuvaa
tietoa. Hoitajien toivottiin kertovan kokemuksistaan tarinoiden muodossa. Aineisto analysoitiin
induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksena muodostuneet pääkategoriat olivat ohjauksessa toimivat, ohjauksessa
kehitettävät asiat ja muut ohjauskokemukseen vaikuttavat asiat. Tutkimustuloksista voidaan päätellä,
että potilasohjaus on saumaton osa sydänperäisen rintakipupotilaan hoitotyötä päivystyspoliklinikalla.
Lisäkoulutusta potilasohjauksesta toivottiin lisää ja ohjaus-käsite koettiin osin epäselväksi. Hoitajat
ohjasivat potilaita kulloinkin tilanteen mahdollistamalla tavalla.
Jatkossa olisi tarpeellista tutkia, mitä potilaiden ohjaus hoitajien mielestä on ja miten potilaiden
emotionaalinen ohjaus näkyy hoitotyössä. Syytä olisi myös tutkia, miten potilasohjauksen yksittäiset
osa-alueet toteutuvat päivystyspoliklinikalla ja mistä aiheista hoitajat haluavat potilasohjauksessa
lisäkoulutusta.