"Yhdessä lapsen parhaaksi, alusta asti." : Vanhempien kokemuksia aloituskeskustelu- ja tutustumiskäynnistä Hattulan kunnan päivähoidossa
Hellsten, Elina; Järvinen, Niina (2009)
Hellsten, Elina
Järvinen, Niina
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087420
Tiivistelmä
Kasvatuskumppanuudella tarkoitetaan varhaiskasvatuksessa vanhempien ja henkilöstön tietoista sitoutumista toimimaan yhdessä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemiseksi. Aloituskeskustelu- ja tutustumiskäynti on osa Stakesin toteuttaman kasvatuskumppanuuskoulutusmallin tuomaa työkäytän-töä. Käynnin tarkoituksena on tutustua päivähoidossa aloittavaan lapseen ja tämän perheeseen, sekä antaa perheelle puheenvuoro.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia vanhemmilla oli aloituskeskustelu- ja tutustumiskäynnistä. Lisäksi halusimme tutkia vanhem-pien odotuksia lastensa päivähoidon ja kasvatuskumppanuuden toteutumisen suhteen.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistomme on kerätty vanhemmille lähetetyillä kyselylomakkeilla, jotka koostuivat sekä monivalintakysymyksistä että avoimista kysymyksistä. Lisäksi kävimme syven-tävää keskustelua Hattulan kunnan varhaiskasvatuksen ammattilaisten kanssa koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Teoriaosuudessamme on käsitelty kasvatuskumppanuutta useasta eri näkö-kulmasta. Lisäksi opinnäytetyössämme on avattu dialogisuuden käsitettä sekä perehdytty Hattulan kunnan varhaiskasvatukseen.
Vanhemmat kokivat aloituskeskustelu- ja tutustumiskäynnin positiiviseksi ja merkitykselliseksi lapsen päivähoidossa aloittamisen kannalta. Kasvatuskump-panuuden toteutumisen suhteen vanhempien odotukset liittyivät avoimmuuteen ja päivittäiseen vuorovaikutukseen. Päivähoidon suhteen vanhempien odotuk-set puolestaan liittyivät turvallisuuteen, vuorovaikutustaitojen kehittymiseen ja hoitopäivien virikkeelisyyteen sekä lapsen viihtymiseen päiväkodissa.
Tutkimustuloksistamme voidaan päätellä, että aloituskeskustelu- ja tutustumis-käynti palvelee lapsen aloittamista päivähoidossa. Olisi mielenkiintoista tehdä jatkotutkimus myöhemmin ja nähdä kuinka vanhempien odotukset päivähoidon ja kasvatuskumppanuuden toteutumisen suhteen ovat toteutuneet.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia vanhemmilla oli aloituskeskustelu- ja tutustumiskäynnistä. Lisäksi halusimme tutkia vanhem-pien odotuksia lastensa päivähoidon ja kasvatuskumppanuuden toteutumisen suhteen.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistomme on kerätty vanhemmille lähetetyillä kyselylomakkeilla, jotka koostuivat sekä monivalintakysymyksistä että avoimista kysymyksistä. Lisäksi kävimme syven-tävää keskustelua Hattulan kunnan varhaiskasvatuksen ammattilaisten kanssa koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Teoriaosuudessamme on käsitelty kasvatuskumppanuutta useasta eri näkö-kulmasta. Lisäksi opinnäytetyössämme on avattu dialogisuuden käsitettä sekä perehdytty Hattulan kunnan varhaiskasvatukseen.
Vanhemmat kokivat aloituskeskustelu- ja tutustumiskäynnin positiiviseksi ja merkitykselliseksi lapsen päivähoidossa aloittamisen kannalta. Kasvatuskump-panuuden toteutumisen suhteen vanhempien odotukset liittyivät avoimmuuteen ja päivittäiseen vuorovaikutukseen. Päivähoidon suhteen vanhempien odotuk-set puolestaan liittyivät turvallisuuteen, vuorovaikutustaitojen kehittymiseen ja hoitopäivien virikkeelisyyteen sekä lapsen viihtymiseen päiväkodissa.
Tutkimustuloksistamme voidaan päätellä, että aloituskeskustelu- ja tutustumis-käynti palvelee lapsen aloittamista päivähoidossa. Olisi mielenkiintoista tehdä jatkotutkimus myöhemmin ja nähdä kuinka vanhempien odotukset päivähoidon ja kasvatuskumppanuuden toteutumisen suhteen ovat toteutuneet.