”Palvelu oli hyvää ja apu vielä parempaa” : Potilaiden kokemuksia sairaankuljetuksesta.
Räty, Ville; Sinivirta, Teemu (2009)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Räty, Ville
Sinivirta, Teemu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087359
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Räty, Ville & Sinivirta, Teemu. ”Palvelu oli hyvää ja apu vielä parempaa.” Potilaiden kokemuksia sairaankuljetuksesta.
Lahti, syksy 2009. 38 s, 4 liitettä.
Diakonia- ammattikorkeakoulu/ Lahden ammattikorkeakoulu, Sosiaali- ja terve-ysala. Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata Uudenmaan sairaankuljetuksen asiakastyytyväisyyttä ja hoidon laatua. Sairaankuljetus on muuttumassa lähivuosina niin ensihoitojärjestelmän kuin hoitohenkilöstön koulutuksen suhteen. Tutkimustuloksista toivotaan olevan hyötyä sairaankuljetuksen kehittyessä ja rakenteen muuttuessa.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen, ja aineisto on kerätty Uudenmaan sairaankuljetuspiirin ensihoitopotilailta keväällä 2004. Tutkimus on tehty aineistolähtöisellä sisällön analyysillä. Analyysi koski STAKESin teettämän kyselylomakkeen avointa kysymystä, jossa asiakkaalla oli mahdollisuus antaa vapaamuotoinen palaute saamastaan hoidosta ja sen tasosta. Aineisto on suuruudeltaan 247 palautetta, joista positiivisia palautteita oli hieman yli puolet. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaiseksi potilaat kokivat sairaankuljetuksen ensihoidon ja mitä kehitettävää sairaankuljetuksessa il-menee.
Tutkimustuloksista nousivat esille potilaiden yleinen tyytyväisyys ensihoidon tasoon. Potilaat olivat tyytyväisiä muun muassa hoitajien käytökseen ja potilaan kohteluun. Myös hyvää ammattitaitoa arvostettiin, ja potilaat kokivat turvallisuu-den tunteen tärkeäksi ensihoitotilanteessa. Potilaiden mukaan kehitysalueiksi nousivat muun muassa pitkä ambulanssin odotusaika sekä ajoneuvoon liittyvät tekijät sekä potilaiden mielestä väärä jatkohoitopaikka. Toisaalta potilaat eivät aina olleet tyytyväisiä hoitajien käytökseen tai ammattitaitoon.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla, miten asiakastyytyväisyys sairaankuljetusta kohtaan on muuttunut mahdollisten henkilökuntarakenne uudistusten jälkeen. Myös kvantitatiivisella tutkimuksella samasta aiheesta voitaisiin tutkia ensihoidon laatua. Toisaalta myös ensihoitajien huomiot sairaankuljetukseen liittyvistä ongelmista antaisi syvyyttä sairaankuljetuksen kehittämiseen.
Avainsanat: sairaankuljetus, ensihoito, asiakastyytyväisyys, hyvä ensihoitotyö, sairaankuljettaja
Räty, Ville & Sinivirta, Teemu. ”Palvelu oli hyvää ja apu vielä parempaa.” Potilaiden kokemuksia sairaankuljetuksesta.
Lahti, syksy 2009. 38 s, 4 liitettä.
Diakonia- ammattikorkeakoulu/ Lahden ammattikorkeakoulu, Sosiaali- ja terve-ysala. Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata Uudenmaan sairaankuljetuksen asiakastyytyväisyyttä ja hoidon laatua. Sairaankuljetus on muuttumassa lähivuosina niin ensihoitojärjestelmän kuin hoitohenkilöstön koulutuksen suhteen. Tutkimustuloksista toivotaan olevan hyötyä sairaankuljetuksen kehittyessä ja rakenteen muuttuessa.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen, ja aineisto on kerätty Uudenmaan sairaankuljetuspiirin ensihoitopotilailta keväällä 2004. Tutkimus on tehty aineistolähtöisellä sisällön analyysillä. Analyysi koski STAKESin teettämän kyselylomakkeen avointa kysymystä, jossa asiakkaalla oli mahdollisuus antaa vapaamuotoinen palaute saamastaan hoidosta ja sen tasosta. Aineisto on suuruudeltaan 247 palautetta, joista positiivisia palautteita oli hieman yli puolet. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaiseksi potilaat kokivat sairaankuljetuksen ensihoidon ja mitä kehitettävää sairaankuljetuksessa il-menee.
Tutkimustuloksista nousivat esille potilaiden yleinen tyytyväisyys ensihoidon tasoon. Potilaat olivat tyytyväisiä muun muassa hoitajien käytökseen ja potilaan kohteluun. Myös hyvää ammattitaitoa arvostettiin, ja potilaat kokivat turvallisuu-den tunteen tärkeäksi ensihoitotilanteessa. Potilaiden mukaan kehitysalueiksi nousivat muun muassa pitkä ambulanssin odotusaika sekä ajoneuvoon liittyvät tekijät sekä potilaiden mielestä väärä jatkohoitopaikka. Toisaalta potilaat eivät aina olleet tyytyväisiä hoitajien käytökseen tai ammattitaitoon.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla, miten asiakastyytyväisyys sairaankuljetusta kohtaan on muuttunut mahdollisten henkilökuntarakenne uudistusten jälkeen. Myös kvantitatiivisella tutkimuksella samasta aiheesta voitaisiin tutkia ensihoidon laatua. Toisaalta myös ensihoitajien huomiot sairaankuljetukseen liittyvistä ongelmista antaisi syvyyttä sairaankuljetuksen kehittämiseen.
Avainsanat: sairaankuljetus, ensihoito, asiakastyytyväisyys, hyvä ensihoitotyö, sairaankuljettaja