Työntekijöiden ja lähiesimiehen välinen yhteistyö Kissanmaan perhetukikeskuksessa
Salonen, Jenni (2009)
Salonen, Jenni
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087351
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää lähiesimiehen ja työntekijöiden välistä yhteistyötä tamperelaisen Kissanmaan perhetukikeskuksen lastenpäivystys- ja lastenpsykiatrisella kuntoutusosastolla. Tutkimuksessa selvitin yhteistyöaiheita ja mitkä asiat siinä sujuvat ja mitkä vaativat kehittämistä. Lisäksi selvitin, millaista tukea työntekijät lähiesimieheltään saavat. Tarkoitukseni oli myös selvittää, miten työntekijöiden kuuleminen ja työntekijän ja lähiesimiehen välinen yhteistyö liittyvät työhyvinvointiin.
Aineistoa hankin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, johon vastasi 16 perhetukikeskuksen työntekijää. Aineistoa analysoin Kaarina Isoherrasen (2005) sekä Marjatta Eskolan ja Leena Ahlforsin (1983) esittämien yhteistyön määritelmien kautta.
Yhteistyön aiheiksi työntekijät nimesivät työvuoroista ja lomista sopimisen sekä erilaiset asiakkaisiin liittyvät asiat. Toimivana asioina koettiin työvuoro- ja lomatoiveiden toteuttaminen sekä vuorovaikutus. Erilaiset vuorovaikutusongelmat nousivat esille myös kehittämishaasteina. Eniten yhteistyötä häiritsevänä tekijänä nähtiin yhteisen ajan puute.
Työhyvinvoinnin näkökulmasta haasteena on ajan löytäminen yhteistyölle. Lastensuojelutyö voi olla sekä henkisesti että fyysisesti raskasta ja ajan puuttuessa yhteistyössä hoidetaan vain niin sanotut pakolliset asiat ja syvempi suhde lähiesimiehen ja työntekijän välillä jää rakentumatta. Se voi osaltaan estää vaikeiden asioiden esille tuomista ja näin vaikeuttaa yhteistyön rakentumista ja heikentää vuorovaikutusta.
Vastauksissa tuli esille myös työhyvinvointia tukevia asioita. Työntekijät tietävät tehtävänsä ja heillä on luottoa omaan osaamiseen. Työntekijöillä on myös tieto, että lähiesimieheltä voi kysyä. Tärkeimpänä kehittymisen mahdollistajana nähtiin koulutukset. Tuen aiheiksi mainittiin myös työnohjaus, kehittämiskeskustelut ja – päivät sekä saatu palaute.
Aineistoa hankin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, johon vastasi 16 perhetukikeskuksen työntekijää. Aineistoa analysoin Kaarina Isoherrasen (2005) sekä Marjatta Eskolan ja Leena Ahlforsin (1983) esittämien yhteistyön määritelmien kautta.
Yhteistyön aiheiksi työntekijät nimesivät työvuoroista ja lomista sopimisen sekä erilaiset asiakkaisiin liittyvät asiat. Toimivana asioina koettiin työvuoro- ja lomatoiveiden toteuttaminen sekä vuorovaikutus. Erilaiset vuorovaikutusongelmat nousivat esille myös kehittämishaasteina. Eniten yhteistyötä häiritsevänä tekijänä nähtiin yhteisen ajan puute.
Työhyvinvoinnin näkökulmasta haasteena on ajan löytäminen yhteistyölle. Lastensuojelutyö voi olla sekä henkisesti että fyysisesti raskasta ja ajan puuttuessa yhteistyössä hoidetaan vain niin sanotut pakolliset asiat ja syvempi suhde lähiesimiehen ja työntekijän välillä jää rakentumatta. Se voi osaltaan estää vaikeiden asioiden esille tuomista ja näin vaikeuttaa yhteistyön rakentumista ja heikentää vuorovaikutusta.
Vastauksissa tuli esille myös työhyvinvointia tukevia asioita. Työntekijät tietävät tehtävänsä ja heillä on luottoa omaan osaamiseen. Työntekijöillä on myös tieto, että lähiesimieheltä voi kysyä. Tärkeimpänä kehittymisen mahdollistajana nähtiin koulutukset. Tuen aiheiksi mainittiin myös työnohjaus, kehittämiskeskustelut ja – päivät sekä saatu palaute.