Erilaisuus vahvuutena : yhteistoimintaleiri erityisnuorille
Hedberg, Nea; Kiiveri, Kati (2009)
Hedberg, Nea
Kiiveri, Kati
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087344
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Nea Hedberg & Kati Kiiveri. Hanke, Erilaisuus vahvuutena, Yhteistoimintaleiri erityisnuorille. Lahti, syksy 2009. Opinnäytetyö 76 s., 14 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu/ Lahden ammattikorkeakoulu, Sosiaali- ja terveysala, hoitotyön koulutusohjelma, diakonisen hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK) + diakonian virkakelpoisuus (diakonissa).
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena hankkeena. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa yhteistoimintaleiri erityisluokan nuorten ja Joutjärven seurakuntanuorten välille. Yhteistyökumppaneina olivat lahtelainen erityisluokka ja Joutjärven seurakunnan nuorisotyö. Tavoitteena oli saada yhteistyöleiri Lahden seurakuntayhtymällä jatkuvaksi leiritoiminnaksi. Tavoitteena oli myös lisätä nuorten tietoisuutta kehityshäiriöistä ja kartoittaa heidän ennakkokäsityksiään erityisluokan oppilaita ja kehityshäiriöitä kohtaan. Lisäksi haluttiin luoda toimintaa, joka lisää yhteistyötä kyseisten nuorisoryhmien välillä ja vähentää ennakkokäsityksiä.
Hanke muodostui yhdestä ennakkokohtaamisesta, kahdesta ennakkotapaamisesta sekä leiristä yhteistyötahojen välillä. Leirin jälkeen seurakuntanuorille järjestettiin jälkitapaaminen. Ennakkotapaamisten ja leirin sisältö oli suunniteltu tukemaan vuorovaikutusta, yhteisöllisyyttä ja tuomaan esille nuorten erilaisia kykyjä ja taitoja. Ennen leiriä seurakuntanuoret kirjoittivat esseet aiemmista ennakkotiedoistaan ja -käsityksistään erityisluokan oppilaista, joilla on kehityshäiriöitä. Leirin jälkeen seurakuntanuoret kirjoittivat esseet mahdollisista muutoksista käsityksissään. He antoivat myös palautetta hankkeesta ja yhteistoimintaleirin tarpeellisuudesta tulevaisuudessa. Esseet analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Hanke arvioitiin erityisluokan opettajalta, seurakunnan nuorisotyöntekijältä ja Lahden seurakuntayhtymän kehitysvammaistyöntekijältä saadun palautteen perusteella. Arviointiin liitettiin seurakuntanuorten jälkiesseistä saatua palautetta. Arvioinnin perusteella yhteistoimintaleiri tai -toiminta on tarpeellista ja toivottua jatkossakin. Yhteistoiminnan havaittiin vaikuttavan ennakkokäsityksiin kehityshäiriöitä kohtaan ja opettavan nuorille uusia asioita keskinäisestä vuorovaikutuksesta. Samoin yhteistoiminta antaa nuorille kanavan oppia toisiltaan ja täydentää toistensa osaamista omilla vahvuuksillaan.
Asiasanat: nuorisotyö, yhteistoiminta, seurakunnat, kirkon nuorisotyö, erityisluokat, kehitysvammaiset, kehityshäiriöt, leirit, toiminnalliset menetelmät, ennakkoluulot, erilaisuus, vuorovaikutus.
Nea Hedberg & Kati Kiiveri. Hanke, Erilaisuus vahvuutena, Yhteistoimintaleiri erityisnuorille. Lahti, syksy 2009. Opinnäytetyö 76 s., 14 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu/ Lahden ammattikorkeakoulu, Sosiaali- ja terveysala, hoitotyön koulutusohjelma, diakonisen hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK) + diakonian virkakelpoisuus (diakonissa).
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena hankkeena. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa yhteistoimintaleiri erityisluokan nuorten ja Joutjärven seurakuntanuorten välille. Yhteistyökumppaneina olivat lahtelainen erityisluokka ja Joutjärven seurakunnan nuorisotyö. Tavoitteena oli saada yhteistyöleiri Lahden seurakuntayhtymällä jatkuvaksi leiritoiminnaksi. Tavoitteena oli myös lisätä nuorten tietoisuutta kehityshäiriöistä ja kartoittaa heidän ennakkokäsityksiään erityisluokan oppilaita ja kehityshäiriöitä kohtaan. Lisäksi haluttiin luoda toimintaa, joka lisää yhteistyötä kyseisten nuorisoryhmien välillä ja vähentää ennakkokäsityksiä.
Hanke muodostui yhdestä ennakkokohtaamisesta, kahdesta ennakkotapaamisesta sekä leiristä yhteistyötahojen välillä. Leirin jälkeen seurakuntanuorille järjestettiin jälkitapaaminen. Ennakkotapaamisten ja leirin sisältö oli suunniteltu tukemaan vuorovaikutusta, yhteisöllisyyttä ja tuomaan esille nuorten erilaisia kykyjä ja taitoja. Ennen leiriä seurakuntanuoret kirjoittivat esseet aiemmista ennakkotiedoistaan ja -käsityksistään erityisluokan oppilaista, joilla on kehityshäiriöitä. Leirin jälkeen seurakuntanuoret kirjoittivat esseet mahdollisista muutoksista käsityksissään. He antoivat myös palautetta hankkeesta ja yhteistoimintaleirin tarpeellisuudesta tulevaisuudessa. Esseet analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Hanke arvioitiin erityisluokan opettajalta, seurakunnan nuorisotyöntekijältä ja Lahden seurakuntayhtymän kehitysvammaistyöntekijältä saadun palautteen perusteella. Arviointiin liitettiin seurakuntanuorten jälkiesseistä saatua palautetta. Arvioinnin perusteella yhteistoimintaleiri tai -toiminta on tarpeellista ja toivottua jatkossakin. Yhteistoiminnan havaittiin vaikuttavan ennakkokäsityksiin kehityshäiriöitä kohtaan ja opettavan nuorille uusia asioita keskinäisestä vuorovaikutuksesta. Samoin yhteistoiminta antaa nuorille kanavan oppia toisiltaan ja täydentää toistensa osaamista omilla vahvuuksillaan.
Asiasanat: nuorisotyö, yhteistoiminta, seurakunnat, kirkon nuorisotyö, erityisluokat, kehitysvammaiset, kehityshäiriöt, leirit, toiminnalliset menetelmät, ennakkoluulot, erilaisuus, vuorovaikutus.