Anturivikojen vaikutus pakokaasupäästöihin : VW Golf FSI 1.6
Kotisalo, Ilkka (2009)
Kotisalo, Ilkka
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087325
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia nykyaikaisen moottorin päästöjä vikatilanteissa. Kohteena oli aikaisemman insinöörityön kohteena ollut Golf FSI-moottori. Moottori oli alun perin rakennettu käytettäväksi moottoridynamometrissä. Moottoria on tarkoitus voida pitää käynnissä ja tehdä mittauksia.
Opinnäytetyössä käydään läpi OBD-järjestelmän toimintaa, toimintaa nykyaikaisessa autossa ja työprosessi kuinka moottoridynamometrissä ajettu moottori muutetaan käytettäväksi ilman dynamometriä. Työn laatija testasi myös pakokaasupäästöjä ja moottorinohjausta.
Työhön kuului moottoripukin rakentaminen, jotta irrallista moottoria voitaisiin pitää käynnissä. Tähän prosessiin kuului itse pukin ja koko pakoputkijärjestelmän kasaaminen ja hitsaaminen, koska moottoridynamometrissä ei ollut vaimenninta. Työn päätyttyä moottori on täysin käyttövalmis avaimesta kääntämällä. Järjestelmään on jatkoa ajatellen helppo toteuttaa lisää diagnosointiominaisuuksia. Järjestelmä toimii hyvänä laboratoriomittauskohteena tuleville opiskelijoille.
Opinnäytetyössä käydään läpi OBD-järjestelmän toimintaa, toimintaa nykyaikaisessa autossa ja työprosessi kuinka moottoridynamometrissä ajettu moottori muutetaan käytettäväksi ilman dynamometriä. Työn laatija testasi myös pakokaasupäästöjä ja moottorinohjausta.
Työhön kuului moottoripukin rakentaminen, jotta irrallista moottoria voitaisiin pitää käynnissä. Tähän prosessiin kuului itse pukin ja koko pakoputkijärjestelmän kasaaminen ja hitsaaminen, koska moottoridynamometrissä ei ollut vaimenninta. Työn päätyttyä moottori on täysin käyttövalmis avaimesta kääntämällä. Järjestelmään on jatkoa ajatellen helppo toteuttaa lisää diagnosointiominaisuuksia. Järjestelmä toimii hyvänä laboratoriomittauskohteena tuleville opiskelijoille.