Internet-markkinointikampanjan suunnittelu ja toteutus Suomen Hiusverkolle
Siren, Mirva (2009)
Siren, Mirva
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077286
Tiivistelmä
Markkinoiden siirtyessä yhä enenevässä määrin verkkoon ovat markkinointikeinot muuttuneet ympäristöön soveltuviksi. Verkkokaupan suurimpia haasteita on saavuttaa mahdollisimman monipuolinen näkyvyys tavoittaakseen asiakkaat. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, mitä Internet-markkinointi pitää sisällään ja minkälaisilla välineillä verkossa voi markkinoida.
nTec Finland Oy toimi opinnäytetyön toimeksiantajana. Yritykseen kuuluu viisi eri verkkokauppaa ja yksi niistä on Suomen Hiusverkko, jonka markkinoinnin kehittämiseen opinnäytetyö liittyy. Suomen Hiusverkon toiminta on keskittynyt hius- ja kauneudenhoitotuotteiden myyntiin verkkokaupassa.
Oppinäytetyön teoriaosuus käsittelee Internetin-markkinointikeinoja sekä markkinoinnin kilpailukeinoja Internet-markkinoinnin näkökulmasta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin toimintatutkimus. Toimintatutkimus on rajattu tutkimaan yritykseen kuuluvan Suomen Hiusverkon verkkokauppaa. Tutkimuksessa suunniteltiin ja toteutettiin Hiusverkko.fi verkkokaupalle Internet-markkinointikampanja. Kyseinen tutkimus on syklinen prosessi, joissa jokainen sykli koostuu neljästä vaiheesta – suunnittelu, toteutus, havainnointi ja reflektointi. Tämä opinnäytetyö on rajattu tutkimaan ensimmäisen syklin vaiheita.
Opinnäytetyössä tietoa kerättiin sekä kvalitatiivisilla, että kvantitatiivisilla menetelmillä. Yrityksen toimitusjohtajan haastattelua hyödynnettiin nykytila-analyysin tekemisessä, jonka tekemisessä käytettiin myös tutkijan oman työkokemuksen kautta tullutta tietämystä yrityksestä. Kampanjan toteuttamisen jälkeen tuloksia seurattiin Google Analytics kävijäseurantaohjelman avulla. Kävijäseurantaohjelman avulla saatiin tilastollista tietoa verkkokaupan kävijöistä, kuten kuinka kauan kävijät ovat viettäneet aikaa sivuilla ja mistä he ovat sivuilla tulleet.
Kampanjan avulla verkkokaupan näkyvyyttä tehostettiin tunnettuuden lisäämiseksi, mikä näkyi liikenteen huomattavassa kasvussa. Google Analytics -kävijäseurantaohjelman tulokset osoittivat hakukonemarkkinoinnin tehokkaimmaksi markkinoinnin välineeksi asiakaskäyntien lisäämiseksi.
nTec Finland Oy toimi opinnäytetyön toimeksiantajana. Yritykseen kuuluu viisi eri verkkokauppaa ja yksi niistä on Suomen Hiusverkko, jonka markkinoinnin kehittämiseen opinnäytetyö liittyy. Suomen Hiusverkon toiminta on keskittynyt hius- ja kauneudenhoitotuotteiden myyntiin verkkokaupassa.
Oppinäytetyön teoriaosuus käsittelee Internetin-markkinointikeinoja sekä markkinoinnin kilpailukeinoja Internet-markkinoinnin näkökulmasta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin toimintatutkimus. Toimintatutkimus on rajattu tutkimaan yritykseen kuuluvan Suomen Hiusverkon verkkokauppaa. Tutkimuksessa suunniteltiin ja toteutettiin Hiusverkko.fi verkkokaupalle Internet-markkinointikampanja. Kyseinen tutkimus on syklinen prosessi, joissa jokainen sykli koostuu neljästä vaiheesta – suunnittelu, toteutus, havainnointi ja reflektointi. Tämä opinnäytetyö on rajattu tutkimaan ensimmäisen syklin vaiheita.
Opinnäytetyössä tietoa kerättiin sekä kvalitatiivisilla, että kvantitatiivisilla menetelmillä. Yrityksen toimitusjohtajan haastattelua hyödynnettiin nykytila-analyysin tekemisessä, jonka tekemisessä käytettiin myös tutkijan oman työkokemuksen kautta tullutta tietämystä yrityksestä. Kampanjan toteuttamisen jälkeen tuloksia seurattiin Google Analytics kävijäseurantaohjelman avulla. Kävijäseurantaohjelman avulla saatiin tilastollista tietoa verkkokaupan kävijöistä, kuten kuinka kauan kävijät ovat viettäneet aikaa sivuilla ja mistä he ovat sivuilla tulleet.
Kampanjan avulla verkkokaupan näkyvyyttä tehostettiin tunnettuuden lisäämiseksi, mikä näkyi liikenteen huomattavassa kasvussa. Google Analytics -kävijäseurantaohjelman tulokset osoittivat hakukonemarkkinoinnin tehokkaimmaksi markkinoinnin välineeksi asiakaskäyntien lisäämiseksi.