PÄÄTYKATSOMOSSA - näkökulma vaasalaiseen jääkiekkokannattajuuteen
Suvanto, Joni (2009)
Suvanto, Joni
Vaasan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077284
Tiivistelmä
Jääkiekko-ottelussa keskeisinä tunnelmanluojina ovat joukkueiden kannattajat. Jääkiekkokannattajat iästä, sukupuolesta tai sosioekonomisesta asemasta riippumatta kokoontuvat yhteen ja kulkevat suosikkijoukkueensa mukana juhlimassa menestystä tai nielemässä tappion karvasta kalkkia.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vaasalaisen aktiivikannattajan kannattajuuden syntymiseen vaikuttavia seikkoja sekä kannatustoimintaan käytettyä ajallista ja taloudellista panostusta. Lisäksi pyrittiin selvittämään kannattajuuden merkitystä sekä sen hyviä ja huonoja puolia. Tutkimuksen kohderyhmänä käytettiin pääasiassa Vaasan Sportin kannattajaryhmittymän Red Armyn rekisteröityneitä jäseniä. Tutkimus suoritettiin sähköisen e-kyselylomakkeen ja teemahaastattelujen avulla.
Kannattajuuden syntyyn vaikuttavina tekijöinä olivat henkilön kiinnostus lajiin, kannatettavan seuran paikallisuus sekä nähty ottelu paikan päällä. Ajallisesti kannattajuuteen panostettiin alle kolme tuntia viikossa ja taloudellisesti alle 1000 euroa vuodessa. Kannattajuuden hyviä puolia olivat uusiin ihmisiin tutustuminen, tekeminen vapaa-aikana sekä kannattajuuden antama sisältö elämään. Lisäksi kannattajuuden mukanaan tuomat erilaiset tunnekokemukset koettiin hyväksi puoleksi. Huonoina puolina esiin nousivat toiminnan aikaa ja rahaa vievä näkökulma sekä tappioiden aiheuttamat pettymykset. Lisäksi huonoina puolina koettiin muiden fanien huono käytös sekä perhe- ja parisuhteen kärsiminen kannattajatoimintaan liittyvän panostuksen vuoksi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vaasalaisen aktiivikannattajan kannattajuuden syntymiseen vaikuttavia seikkoja sekä kannatustoimintaan käytettyä ajallista ja taloudellista panostusta. Lisäksi pyrittiin selvittämään kannattajuuden merkitystä sekä sen hyviä ja huonoja puolia. Tutkimuksen kohderyhmänä käytettiin pääasiassa Vaasan Sportin kannattajaryhmittymän Red Armyn rekisteröityneitä jäseniä. Tutkimus suoritettiin sähköisen e-kyselylomakkeen ja teemahaastattelujen avulla.
Kannattajuuden syntyyn vaikuttavina tekijöinä olivat henkilön kiinnostus lajiin, kannatettavan seuran paikallisuus sekä nähty ottelu paikan päällä. Ajallisesti kannattajuuteen panostettiin alle kolme tuntia viikossa ja taloudellisesti alle 1000 euroa vuodessa. Kannattajuuden hyviä puolia olivat uusiin ihmisiin tutustuminen, tekeminen vapaa-aikana sekä kannattajuuden antama sisältö elämään. Lisäksi kannattajuuden mukanaan tuomat erilaiset tunnekokemukset koettiin hyväksi puoleksi. Huonoina puolina esiin nousivat toiminnan aikaa ja rahaa vievä näkökulma sekä tappioiden aiheuttamat pettymykset. Lisäksi huonoina puolina koettiin muiden fanien huono käytös sekä perhe- ja parisuhteen kärsiminen kannattajatoimintaan liittyvän panostuksen vuoksi.