Financial administration in organizing Erasmus Intensive programmes. Case: Promoting Intercultural management in the Baltic Sea Region 2009
Rombonen, Victoria (2009)
Rombonen, Victoria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912067160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912067160
Tiivistelmä
Taloushallinto Erasmus-intensiivikurssien järjestämisessä – Case: Promoting Intercultural Management in the Baltic Sea Region PIM 2009 kulttuurienvälisenä tiimityöskentelynä
Tämä opinnäytetyö esittelee Erasmus Intensiivikurssien taloushallinnon prosessin. Työn tavoitteena on löytää Intensiivikurssien taloushallintoon hyviä käytäntöjä. Tarve tutkimukseen on noussut mm. siitä, että yhä kasvava määrä suomalaisia ja eurooppalaisia korkeakouluja hakee vuosittain Erasmus-rahoitusta järjestääkseen Erasmus-intensiivikursseja.
Tutkimus oli tehty laadullista tutkimusmenetelmää sekä tapaustutkimusta käyttäen. Case tutkimus koskee Laurea-ammattikorkeakoulun toteuttamaa intensiivikurssia Promoting
Intercultural Management in the Baltic Sea Region 2009 (PIM2009). Tutkimuksen tiedot on kerätty lähettämällä suomalaisten intensiivikurssien koordinaattoreille lähetetyn kyselyn avulla, jonka kysymyksiin vastaamalla koordinaattorit jakoivat omia kokemuksiaan intensiivikurssien järjestämisestä. Kyselyllä kerätty tieto tuki myös kirjoittajan omia näkemyksiä.
Opinnäytetyö on kirjoitettu yhteistyössä opetusministeriön alaisen Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskuksen CIMOn kanssa. CIMO koordinoi ja toteuttaa apuraha- ja
henkilövaihto-ohjelmia ja vastaa lähes kaikkien Euroopan unionin koulutus-, kulttuuri- ja nuoriso-ohjelmien kansallisesta toimeenpanosta. Erasmus-intensiivikurssien kansallinen hallinnointi alkoi CIMOssa vuoden 2007 alusta.
Opinnäytetyön alussa esitellään intensiivikurssien, Erasmus- ohjelman, Elinikäisen oppimisen ohjelman sekä CIMOn taustatietoja. Teoreettinen osa koostuu kahdesta luvusta: ensimmäisessä on esitetty perustiedot intensiivikurssien taloudellisten ja hallinnollisten sääntöjen suhteen. Toinen osa keskittyy kurssien koordinaattorien kohtaamiin rahoitukseen liittyviin asioihin. Empiirinen osa koostuu kolmesta luvusta, ensimmäisessä luvussa on esitetty kirjoittajan oma kokemus PIM2009 Intensiiviohjelman järjestämisestä, toisessa on esitetty koordinaattorien kokemuksia kurssien järjestämisessä kohtaamista vaikeuksista. Kolmannessa luvussa esitellään koordinaattorien esittelemiä hyviä käytänteitä. Myös kirjoittajan omat kokemukset kurssin järjestämisestä ja opinnäytetyön kirjoittamisprosessin tulevat esiin kolmannessa luvussa. Loppupäätelmissä tuodaan esiin opinnäytetyön tulokset koskien intensiivikurssien järjestämiseen liittyviä haasteita, ongelmia ja niiden mahdollisia ratkaisuja.
Tämä opinnäytetyö esittelee Erasmus Intensiivikurssien taloushallinnon prosessin. Työn tavoitteena on löytää Intensiivikurssien taloushallintoon hyviä käytäntöjä. Tarve tutkimukseen on noussut mm. siitä, että yhä kasvava määrä suomalaisia ja eurooppalaisia korkeakouluja hakee vuosittain Erasmus-rahoitusta järjestääkseen Erasmus-intensiivikursseja.
Tutkimus oli tehty laadullista tutkimusmenetelmää sekä tapaustutkimusta käyttäen. Case tutkimus koskee Laurea-ammattikorkeakoulun toteuttamaa intensiivikurssia Promoting
Intercultural Management in the Baltic Sea Region 2009 (PIM2009). Tutkimuksen tiedot on kerätty lähettämällä suomalaisten intensiivikurssien koordinaattoreille lähetetyn kyselyn avulla, jonka kysymyksiin vastaamalla koordinaattorit jakoivat omia kokemuksiaan intensiivikurssien järjestämisestä. Kyselyllä kerätty tieto tuki myös kirjoittajan omia näkemyksiä.
Opinnäytetyö on kirjoitettu yhteistyössä opetusministeriön alaisen Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskuksen CIMOn kanssa. CIMO koordinoi ja toteuttaa apuraha- ja
henkilövaihto-ohjelmia ja vastaa lähes kaikkien Euroopan unionin koulutus-, kulttuuri- ja nuoriso-ohjelmien kansallisesta toimeenpanosta. Erasmus-intensiivikurssien kansallinen hallinnointi alkoi CIMOssa vuoden 2007 alusta.
Opinnäytetyön alussa esitellään intensiivikurssien, Erasmus- ohjelman, Elinikäisen oppimisen ohjelman sekä CIMOn taustatietoja. Teoreettinen osa koostuu kahdesta luvusta: ensimmäisessä on esitetty perustiedot intensiivikurssien taloudellisten ja hallinnollisten sääntöjen suhteen. Toinen osa keskittyy kurssien koordinaattorien kohtaamiin rahoitukseen liittyviin asioihin. Empiirinen osa koostuu kolmesta luvusta, ensimmäisessä luvussa on esitetty kirjoittajan oma kokemus PIM2009 Intensiiviohjelman järjestämisestä, toisessa on esitetty koordinaattorien kokemuksia kurssien järjestämisessä kohtaamista vaikeuksista. Kolmannessa luvussa esitellään koordinaattorien esittelemiä hyviä käytänteitä. Myös kirjoittajan omat kokemukset kurssin järjestämisestä ja opinnäytetyön kirjoittamisprosessin tulevat esiin kolmannessa luvussa. Loppupäätelmissä tuodaan esiin opinnäytetyön tulokset koskien intensiivikurssien järjestämiseen liittyviä haasteita, ongelmia ja niiden mahdollisia ratkaisuja.