Koululehti Pajari yhteisöllisyyden kehittämisen välineenä Porin pajaluokilla
Järvinen, Riikka (2009)
Järvinen, Riikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047100
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Porin pajaluokilla lukuvuonna 2008–2009. Työn tarkoituksena oli kehittää pienen kouluyhteisön yhteisöllisyyttä. Työvälineeksi luotiin koulun oma lehti Pajari, joka kosketti hyvin kohderyhmää eli noin 13–15-vuotiaita erityisen tuen tarpeessa olevia nuoria. Projekti oli sisällöllisesti rikas ja erittäin edullinen tapa edistää yhteisöllisyyttä kyseisessä yhteisössä.
Projektin työmuoto nojautui lähinnä toiminnallisuuteen ja oppilaiden keskinäiseen parityöskentelyyn. Ohjaamisen perustana toimi sosiokulttuurinen innostaminen.
Projekti aloitettiin syksyllä 2008 ja se vietiin päätökseen toukokuussa 2009. Projektin aikana saatiin kaksi Pajaria valmiiksi. Projektilla saavutettiin hyvin aineksia yhteisöllisyydestä, mutta parempiin tuloksiin olisi päästy ilman häiritseviä tekijöitä. Suurin häiritsevä tekijä oli pajaluokkia keväällä 2009 pyörittänyt huumekohu. Kyseinen interventio hajotti kohderyhmää huomattavasti ja yhteisöllisyyden kasvua edistävä yhteisö oli rikkoutunut.
Projektilla saavutettiin hyvä pohja yhteisöllisyyden kehittymiselle ja lisääntymiselle ja Pajari-lehteä jatketaan vielä ainakin lukuvuonna 2009–2010 pajaluokkien iltapäivätoiminnassa.
Opinnäytetyön teoriaosuus painottuu projektia koskettaviin lähikäsitteisiin kuten yhteisöllisyyteen, sosiokulttuuriseen innostamiseen, syrjäytymiseen ja sosiaaliseen pääomaan. Koulun rooli kasvattajana on myös huomioitu, koska pajaluokilla saumaton yhteistyö kodin kanssa on ensisijaista.
Projektin työmuoto nojautui lähinnä toiminnallisuuteen ja oppilaiden keskinäiseen parityöskentelyyn. Ohjaamisen perustana toimi sosiokulttuurinen innostaminen.
Projekti aloitettiin syksyllä 2008 ja se vietiin päätökseen toukokuussa 2009. Projektin aikana saatiin kaksi Pajaria valmiiksi. Projektilla saavutettiin hyvin aineksia yhteisöllisyydestä, mutta parempiin tuloksiin olisi päästy ilman häiritseviä tekijöitä. Suurin häiritsevä tekijä oli pajaluokkia keväällä 2009 pyörittänyt huumekohu. Kyseinen interventio hajotti kohderyhmää huomattavasti ja yhteisöllisyyden kasvua edistävä yhteisö oli rikkoutunut.
Projektilla saavutettiin hyvä pohja yhteisöllisyyden kehittymiselle ja lisääntymiselle ja Pajari-lehteä jatketaan vielä ainakin lukuvuonna 2009–2010 pajaluokkien iltapäivätoiminnassa.
Opinnäytetyön teoriaosuus painottuu projektia koskettaviin lähikäsitteisiin kuten yhteisöllisyyteen, sosiokulttuuriseen innostamiseen, syrjäytymiseen ja sosiaaliseen pääomaan. Koulun rooli kasvattajana on myös huomioitu, koska pajaluokilla saumaton yhteistyö kodin kanssa on ensisijaista.