Kehityskeskustelu osana johtamisjärjestelmää : kehityskeskustelussa syntyvän tiedon hyödyntäminen johtamisessa : case: Lahden kaupunki, Tekninen ja ympäristötoimiala
Savutie, Elina (2009)
Savutie, Elina
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047091
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kehityskeskustelua johtamisen näkökulmasta. Kehityskeskustelu on esimiehen ja alaisen välinen tavoitteellinen keskustelu, jonka aikana on mahdollisuus muodostaa yhteinen ja yhtenäinen kuva niin organisaation kuin työntekijänkin tilasta. Kehityskeskustelun tulisi myös kirkastaa kuvaa siitä, mihin suuntaan organisaatiossa ollaan menossa. Kehityskeskustelu on siis tärkeä työkalu myös organisaation strategian ja arvojen jalkauttamisessa ja siitä viestimisessä.
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkimushavaintoihin perustuen selvittää organisaation kehityskeskustelujen sisällön ja kehityskeskustelukäytäntöjen linkittymistä organisaation johtamisjärjestelmään ja henkilöstöprosesseihin. Pyrkimys on myös selvittää kehityskeskustelun eri vaiheissa käytettävän ja syntyvän tiedon hyödyntämistä johtamisessa.
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen kohteena oli Lahden kaupungin tekninen ja ympäristötoimiala, jonka johtamisjärjestelmään kehityskeskustelut kuuluvat olennaisena osana. Tutkimusaineisto koostui pääosin kohdeorganisaatiossa tehtyjen teemahaastattelujen tutkimushavainnoista.
Tutkimus osoitti, että kehityskeskustelu tarvitsee, ollakseen keskustelun molempia osapuolia hyödyttävä tilaisuus, tuekseen organisaation johtamisjärjestelmän. Sisällön dokumentointi johtamisen näkökulmasta on haastavaa toteuttaa eikä sitä voida tarkastella täysin irti johtamisen kokonaisuudesta. Kehityskeskustelun sisältö ja sen dokumentointi tulee suunnitella siten, että se tukee organisaation johtamisen kokonaisuutta, sillä näitä kehittämällä voidaan johtamisessa tarvittavaa ja syntyvää tietoa hyödyntää. Organisaation tuleekin omista tarpeistaan lähtien määritellä ne elementit sekä kehityskeskusteluissa syntyvä tieto, jota se tarvitsee kehityskeskustelujen osalta toteuttaakseen strategista johtamista. Tutkimus osoitti, että kehityskeskusteluissa on johtamisen kannalta tärkeää organisaatiosta johdettujen tavoitteiden asettaminen, tavoitteiden mukaisten tehtävien määritteleminen, arviointi ja seuranta sekä toimintaedellytyksistä ja osaamistarpeista huolehtiminen.
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkimushavaintoihin perustuen selvittää organisaation kehityskeskustelujen sisällön ja kehityskeskustelukäytäntöjen linkittymistä organisaation johtamisjärjestelmään ja henkilöstöprosesseihin. Pyrkimys on myös selvittää kehityskeskustelun eri vaiheissa käytettävän ja syntyvän tiedon hyödyntämistä johtamisessa.
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen kohteena oli Lahden kaupungin tekninen ja ympäristötoimiala, jonka johtamisjärjestelmään kehityskeskustelut kuuluvat olennaisena osana. Tutkimusaineisto koostui pääosin kohdeorganisaatiossa tehtyjen teemahaastattelujen tutkimushavainnoista.
Tutkimus osoitti, että kehityskeskustelu tarvitsee, ollakseen keskustelun molempia osapuolia hyödyttävä tilaisuus, tuekseen organisaation johtamisjärjestelmän. Sisällön dokumentointi johtamisen näkökulmasta on haastavaa toteuttaa eikä sitä voida tarkastella täysin irti johtamisen kokonaisuudesta. Kehityskeskustelun sisältö ja sen dokumentointi tulee suunnitella siten, että se tukee organisaation johtamisen kokonaisuutta, sillä näitä kehittämällä voidaan johtamisessa tarvittavaa ja syntyvää tietoa hyödyntää. Organisaation tuleekin omista tarpeistaan lähtien määritellä ne elementit sekä kehityskeskusteluissa syntyvä tieto, jota se tarvitsee kehityskeskustelujen osalta toteuttaakseen strategista johtamista. Tutkimus osoitti, että kehityskeskusteluissa on johtamisen kannalta tärkeää organisaatiosta johdettujen tavoitteiden asettaminen, tavoitteiden mukaisten tehtävien määritteleminen, arviointi ja seuranta sekä toimintaedellytyksistä ja osaamistarpeista huolehtiminen.