Älä osta mitään -kampanjan verkkosivujen sisällön tuottaminen
Johansson, Pia (2009)
Johansson, Pia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047079
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Luonto-Liitto. Tehtävä oli tuottaa Luonto-Liiton ja muutamien yhteistyökumppanien järjestämän kulutuskriittisen Älä osta mitään päivä – kampanjan verkkosivuille uutta sisältöä. Kampanjapäivää vietetään vuosittain marraskuun viimeisenä perjantaina. Älä osta mitään – kampanjan ja opinnäytetyön tavoitteena on saada ihmiset harkitsemaan ostovalintojaan ja muuttamaan kulutuskäyttäytymistään kestävämpään suuntaan. Kampanjapäivänä tulisi pysähtyä hetkeksi ja miettiä nykyisenlaisen kulutuskulttuurin varjopuolia.
Sivustolle suunniteltiin uusi rakenne ja koottiin materiaalia. Merkityksellisimmät tuotokset olivat kaksi erilaista lyhyistä artikkeleista koostuvaa tekstiä. Lähdemateriaalina käytin lehtiartikkeleja, kirjallisuutta, www-sivuja sekä tv- ja radio-ohjelmia. Työn viitekehyksenä on erilaisia tiedostavampaan kuluttamiseen liittyviä asioita, kuten ilmastonmuutos ja ihmisoikeudet. Teksteissä käsitellään myös jälkimaterialistista arvomaailmaa ja sen kautta tapahtuvaa kulutuskulttuurin muutosta. Tällä hetkellä myös talouskriisi asettaa omat haasteensa kestävälle kuluttamiselle. Kulutuskritiikki sisältää luonnonvarojen kuormittamiseen ja omaan hyvinvointiimme liittyviä kysymyksiä. Näin lähtökohtana työlle ajatuksen siitä, ettei shoppailu tuo onnea. Tälle löytyy myös tutkimuksellisia todisteita.
Kulutusta kritisoidaan mielestäni turhankin mustavalkoisesti, sukupolvinäkökulma ja nykyinen arvomaailma on tärkeä ottaa huomioon ja kohdistettava kritiikki ns. kertakäyttökulutukseen.
Tarkoituksena oli tuoda uudenlaisia ajatuksia sivustolle, ja näitä olivat muun muassa teksti, joka kannusti esimerkiksi tekemään vaatteita itse sekä ajatukset luksuksen uudenlaisesta merkityksestä kuluttajille. Työelämän ohjaaja oli tyytyväinen lopputulokseen, koska materiaalissa oli paljon sellaista, mitä ei suomeksi ollut aiemmin julkaistu. Halusin pyrkiä materiaalin tekemisessä huomioimaan, että nykynuorissa on paljon myös niitä jotka eivät ryhdy aktivistitoimintaan ja myös toimeksiantaja toivoi tämän näkyvän lopputuloksessa.
Työn tulokset oli tarkoitus julkaista syksyllä 2009, Älä osta mitään sivuston saadessa samalla myös uuden graafisen ilmeen. Työntekijävaihdokset Luonto-Liitossa aiheuttivat muutoksia, enkä saanut enää palautetta työstäni. Tämän lisäksi uusi vastuuhenkilö ilmoitti, ettei laatimiani tekstejä tekijänoikeuslain vuoksi voitaisi julkaista sivustolla. Luonto-Liiton puolesta olen suorittanut työni hyväksytysti, eikä tekstien uudelleen työstämistä tarvita, sillä sivustoa ei vastoin suunnitelmia tulla uusimaan enää vuoden 2009 aikana. Laatimaani kirjallisuus- ja linkkilistaa tullaan hyödyntämään sivustolla, mahdollisesti myös ”Neuvoja kulutuksen vähentämiseen” – listaa.
Sivustolle suunniteltiin uusi rakenne ja koottiin materiaalia. Merkityksellisimmät tuotokset olivat kaksi erilaista lyhyistä artikkeleista koostuvaa tekstiä. Lähdemateriaalina käytin lehtiartikkeleja, kirjallisuutta, www-sivuja sekä tv- ja radio-ohjelmia. Työn viitekehyksenä on erilaisia tiedostavampaan kuluttamiseen liittyviä asioita, kuten ilmastonmuutos ja ihmisoikeudet. Teksteissä käsitellään myös jälkimaterialistista arvomaailmaa ja sen kautta tapahtuvaa kulutuskulttuurin muutosta. Tällä hetkellä myös talouskriisi asettaa omat haasteensa kestävälle kuluttamiselle. Kulutuskritiikki sisältää luonnonvarojen kuormittamiseen ja omaan hyvinvointiimme liittyviä kysymyksiä. Näin lähtökohtana työlle ajatuksen siitä, ettei shoppailu tuo onnea. Tälle löytyy myös tutkimuksellisia todisteita.
Kulutusta kritisoidaan mielestäni turhankin mustavalkoisesti, sukupolvinäkökulma ja nykyinen arvomaailma on tärkeä ottaa huomioon ja kohdistettava kritiikki ns. kertakäyttökulutukseen.
Tarkoituksena oli tuoda uudenlaisia ajatuksia sivustolle, ja näitä olivat muun muassa teksti, joka kannusti esimerkiksi tekemään vaatteita itse sekä ajatukset luksuksen uudenlaisesta merkityksestä kuluttajille. Työelämän ohjaaja oli tyytyväinen lopputulokseen, koska materiaalissa oli paljon sellaista, mitä ei suomeksi ollut aiemmin julkaistu. Halusin pyrkiä materiaalin tekemisessä huomioimaan, että nykynuorissa on paljon myös niitä jotka eivät ryhdy aktivistitoimintaan ja myös toimeksiantaja toivoi tämän näkyvän lopputuloksessa.
Työn tulokset oli tarkoitus julkaista syksyllä 2009, Älä osta mitään sivuston saadessa samalla myös uuden graafisen ilmeen. Työntekijävaihdokset Luonto-Liitossa aiheuttivat muutoksia, enkä saanut enää palautetta työstäni. Tämän lisäksi uusi vastuuhenkilö ilmoitti, ettei laatimiani tekstejä tekijänoikeuslain vuoksi voitaisi julkaista sivustolla. Luonto-Liiton puolesta olen suorittanut työni hyväksytysti, eikä tekstien uudelleen työstämistä tarvita, sillä sivustoa ei vastoin suunnitelmia tulla uusimaan enää vuoden 2009 aikana. Laatimaani kirjallisuus- ja linkkilistaa tullaan hyödyntämään sivustolla, mahdollisesti myös ”Neuvoja kulutuksen vähentämiseen” – listaa.