Kainuulaisen ikääntyneen kokemuksia palvelusetelin käytöstä
Kukkonen, Terhi; Seppänen, Leena (2009)
Kukkonen, Terhi
Seppänen, Leena
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047075
Tiivistelmä
Palvelusetelillä hankittava kotihoito on uudehko, asiakkaan itsemääräämisoikeutta korostava tapa järjestää palveluja. Opinnäytetyömme on ensimmäinen kainuulaisten palveluseteliasiakkaiden kokemuksia kuvaava tutkimus.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Kainuun maakunta - kuntayhtymän vanhuspalveluiden tulosalue.
Tutkimuksen tarkoitus oli kuvata kainuulaisen palveluseteliasiakkaan kokemuksia palveluseteliasiakkuudesta ja palvelusetelin käytöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa palvelusetelillä järjestetyn kotihoidon asiakaslähtöisyydestä ja laadusta asiakkaan kokemuksen kautta. Kansalliset suositukset ohjaavat asiakkaiden kokemuksien ja asiakastyytyväisyyden säännölliseen seuraamiseen. Tuottamamme tieto on käytettävissä vanhuspalveluiden suunnittelussa. Tieto on käytettävissä myös palveluseteliyrityksissä.
Tutkimusongelmat ovat:
1. Millaisena asiakkaat kokevat palveluseteliprosessin?
2. Minkälainen on palvelusetelillä hankitun kotihoidon vaikuttavuus asiakkaan arvioimana?
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen ja sen aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikille Kajaanin seutu I:n (Kajaani, Ristijärvi, Paltamo) vanhuspalvelun kotihoidon asiakkaille, jotka ostavat ja hankkivat palvelusetelillä kotihoitopalveluita kuntayhtymän hyväksymiltä yksityisiltä palveluntuottajilta. Kyselyn pohjana käytettiin kotihoidon laadun arvioinnin kriteereitä, palvelusetelitoimintaa koskevaa lainsäädäntöä ja palvelusetelin laatuvaatimuksia Kainuun maakunta -kuntayhtymässä. Kyselyn vastausprosentti oli 30.
Tuloksista ilmenee että asiakkaiden kokemukset palvelusetelitoiminnan prosessin laadusta ja vaikuttavuudesta ovat pääsääntöisesti hyviä tai erinomaisia. Asiakkaista 92,3 % oli sitä mieltä, että palvelu toteutui sovitulla tavalla ja asiakas sai vaikuttaa sen toteutumiseen. Suuri osa asiakkaista oli tyytyväisiä palveluseteliyrittäjältä saamansa palveluun ja koki että palveluseteli mahdollistaa kotona asumisen.
Kehittämistäkin palvelusetelitoiminnasta löytyi. Vastaajista 46,5 % oli eri mieltä, että palveluseteli kattaa riittävästi kuluja ja 32,6 % oli eri mieltä palvelusetelituntien riittävyydestä. Tietoa palvelusetelistä ja käytänteistä kaivattiin lisää sekä tiedotetta, josta selviäisi palveluita tuottavat setelikelpoiset yritykset, heiltä ostettavat palvelut ja hinnat.
Palveluseteli on kuitenkin hyväksi koettu vaihtoehto kotona asumisen tukemiseen, toimintaa on järkevää lisätä ja kehittää edelleen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Kainuun maakunta - kuntayhtymän vanhuspalveluiden tulosalue.
Tutkimuksen tarkoitus oli kuvata kainuulaisen palveluseteliasiakkaan kokemuksia palveluseteliasiakkuudesta ja palvelusetelin käytöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa palvelusetelillä järjestetyn kotihoidon asiakaslähtöisyydestä ja laadusta asiakkaan kokemuksen kautta. Kansalliset suositukset ohjaavat asiakkaiden kokemuksien ja asiakastyytyväisyyden säännölliseen seuraamiseen. Tuottamamme tieto on käytettävissä vanhuspalveluiden suunnittelussa. Tieto on käytettävissä myös palveluseteliyrityksissä.
Tutkimusongelmat ovat:
1. Millaisena asiakkaat kokevat palveluseteliprosessin?
2. Minkälainen on palvelusetelillä hankitun kotihoidon vaikuttavuus asiakkaan arvioimana?
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen ja sen aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikille Kajaanin seutu I:n (Kajaani, Ristijärvi, Paltamo) vanhuspalvelun kotihoidon asiakkaille, jotka ostavat ja hankkivat palvelusetelillä kotihoitopalveluita kuntayhtymän hyväksymiltä yksityisiltä palveluntuottajilta. Kyselyn pohjana käytettiin kotihoidon laadun arvioinnin kriteereitä, palvelusetelitoimintaa koskevaa lainsäädäntöä ja palvelusetelin laatuvaatimuksia Kainuun maakunta -kuntayhtymässä. Kyselyn vastausprosentti oli 30.
Tuloksista ilmenee että asiakkaiden kokemukset palvelusetelitoiminnan prosessin laadusta ja vaikuttavuudesta ovat pääsääntöisesti hyviä tai erinomaisia. Asiakkaista 92,3 % oli sitä mieltä, että palvelu toteutui sovitulla tavalla ja asiakas sai vaikuttaa sen toteutumiseen. Suuri osa asiakkaista oli tyytyväisiä palveluseteliyrittäjältä saamansa palveluun ja koki että palveluseteli mahdollistaa kotona asumisen.
Kehittämistäkin palvelusetelitoiminnasta löytyi. Vastaajista 46,5 % oli eri mieltä, että palveluseteli kattaa riittävästi kuluja ja 32,6 % oli eri mieltä palvelusetelituntien riittävyydestä. Tietoa palvelusetelistä ja käytänteistä kaivattiin lisää sekä tiedotetta, josta selviäisi palveluita tuottavat setelikelpoiset yritykset, heiltä ostettavat palvelut ja hinnat.
Palveluseteli on kuitenkin hyväksi koettu vaihtoehto kotona asumisen tukemiseen, toimintaa on järkevää lisätä ja kehittää edelleen.