Sähköinen päätukihaku 2009 : Käyttäjäpalautteen analysointi sovelluksen osalta
Posio, Katja (2009)
Posio, Katja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047053
Tiivistelmä
Sähköinen päätukihaku koko Manner- Suomen alueella vuonna 2009 kiinnosti ihmisiä. Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin käyttäjien kokemuksia sähköisen päätukihaun hakulomakkeiden palauttamisesta sähköisesti kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin miten lomakkeiden täyttäminen koettiin, oliko palauttaminen vaikeaa ja mitä ongelmakohtia sähköisen tukihaun aikana ilmeni.
Käyttäjäpalautteen pohjalta kokemukset sähköisen tukihaun onnistumisesta olivat pääosin myönteisiä. Sähköinen lomakkeiden palautus koettiin muun muassa nopeaksi, helpoksi ja selkeäksi. Positiivisen ja kannustavan palautteen pohjalta sähköisen tukihaun sovelluksen kehittämistä kannattaa jatkaa. Ongelmakohtia uudessa järjestelmässä vielä löytyy, mutta palautteen avulla kehitystyötä on helpompi jatkaa. Sähköinen tukihaku koettiin hyödylliseksi ja sitä tullaan jatkossakin tarvitsemaan.
Sähköisen asioinnin laki edellyttää, että viranomaisen, jolla on tarvittavat tekniset, taloudelliset ja muut valmiudet, on niiden rajoissa tarjottava kaikille mahdollisuus lähettää ilmoittamaansa sähköiseen osoitteeseen tai määriteltyyn laitteeseen viesti asian vireille saattamiseksi tai käsittelemiseksi. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin miten sähköinen asiointi on kehittynyt ja mistä kehitys on lähtenyt. Siihen on pohjana laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa. Tutkimuksessa myös selvitettiin muiden Euroopan unionin maiden sähköistä asiointia.
Käyttäjäpalautteen pohjalta kokemukset sähköisen tukihaun onnistumisesta olivat pääosin myönteisiä. Sähköinen lomakkeiden palautus koettiin muun muassa nopeaksi, helpoksi ja selkeäksi. Positiivisen ja kannustavan palautteen pohjalta sähköisen tukihaun sovelluksen kehittämistä kannattaa jatkaa. Ongelmakohtia uudessa järjestelmässä vielä löytyy, mutta palautteen avulla kehitystyötä on helpompi jatkaa. Sähköinen tukihaku koettiin hyödylliseksi ja sitä tullaan jatkossakin tarvitsemaan.
Sähköisen asioinnin laki edellyttää, että viranomaisen, jolla on tarvittavat tekniset, taloudelliset ja muut valmiudet, on niiden rajoissa tarjottava kaikille mahdollisuus lähettää ilmoittamaansa sähköiseen osoitteeseen tai määriteltyyn laitteeseen viesti asian vireille saattamiseksi tai käsittelemiseksi. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin miten sähköinen asiointi on kehittynyt ja mistä kehitys on lähtenyt. Siihen on pohjana laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa. Tutkimuksessa myös selvitettiin muiden Euroopan unionin maiden sähköistä asiointia.