Alaikäiset rahoituspalvelujen markkinoinnin kohderyhmänä : case: Haminan Seudun Osuuspankki
Porkka, Anu (2009)
Porkka, Anu
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036997
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on avata alaikäisille kohdistuvien pankkipalvelujen markkinointia juridiselta kannalta. Ensin tässä opinnäytteessä käsitellään markkinointia ja rahoituspalveluja yleisellä tasolla, jonka jälkeen syvennytään rahoituspalvelujen markkinoinnin erityispiirteisiin alaikäisille. Alaikäisellä tässä opinnäytetyössä tarkoitetaan alle 18- vuotiasta. Case- yhteistyöyrityksenä toimii Haminan Seudun Osuuspankki.
Teoriaosassa käsitellään markkinoinnin tunnistettavuutta, hyvää tapaa ja hyvän tavan vastaista toimintaa. Myös kuluttajansuojalaki tuodaan esille, koska kuluttajansuojalain 2 luku esiintyy monissa markkinointiin liittyvissä säännöksissä. Teoriaosan rahoituspalvelut- kohdassa käydään läpi rahoituspalveluja ja niiden markkinointia yleiseltä kannalta. Alaikäisten peruspankkipalvelut sekä alaikäisiin kohdistuva sijoitustuotteiden markkinointi käydään läpi tarkemmin.
Empiirisessä osassa tutkimusmenetelmänä käytetään teemahaastatteluja. Haastattelujen avulla selvitetään, minkälaista markkinointia alaikäisille on toteutettu Haminan Seudun Osuuspankissa ja minkälaista se tulee jatkossa olemaan. Haastatel-tavina on HSOP:n toimitusjohtaja, pankinjohtaja sekä markkinointitapahtumien järjestelyyn osallistunut työntekijä.
Haastattelut toteutettiin lokakuussa 2009, ja niiden perusteella voidaan todeta, että alaikäiset ovat markkinoinnin kannalta vaikea kohderyhmä, mutta tulevaisuuden kannalta tärkeä. Haminan Seudun Osuuspankki haluaakin markkinoinnillaan alaikäisille luoda positiivista mielikuvaa ja positiivisia muistoja. Alaikäisille tarkoitetussa markkinoinnissa kohderyhmänä ovat usein alaikäisten vanhemmat. HSOP tekee paljon myös yhteistyötä alueen eri urheiluseurojen kanssa, joiden kautta pystytään tukemaan nuorten urheilua.
Teoriaosassa käsitellään markkinoinnin tunnistettavuutta, hyvää tapaa ja hyvän tavan vastaista toimintaa. Myös kuluttajansuojalaki tuodaan esille, koska kuluttajansuojalain 2 luku esiintyy monissa markkinointiin liittyvissä säännöksissä. Teoriaosan rahoituspalvelut- kohdassa käydään läpi rahoituspalveluja ja niiden markkinointia yleiseltä kannalta. Alaikäisten peruspankkipalvelut sekä alaikäisiin kohdistuva sijoitustuotteiden markkinointi käydään läpi tarkemmin.
Empiirisessä osassa tutkimusmenetelmänä käytetään teemahaastatteluja. Haastattelujen avulla selvitetään, minkälaista markkinointia alaikäisille on toteutettu Haminan Seudun Osuuspankissa ja minkälaista se tulee jatkossa olemaan. Haastatel-tavina on HSOP:n toimitusjohtaja, pankinjohtaja sekä markkinointitapahtumien järjestelyyn osallistunut työntekijä.
Haastattelut toteutettiin lokakuussa 2009, ja niiden perusteella voidaan todeta, että alaikäiset ovat markkinoinnin kannalta vaikea kohderyhmä, mutta tulevaisuuden kannalta tärkeä. Haminan Seudun Osuuspankki haluaakin markkinoinnillaan alaikäisille luoda positiivista mielikuvaa ja positiivisia muistoja. Alaikäisille tarkoitetussa markkinoinnissa kohderyhmänä ovat usein alaikäisten vanhemmat. HSOP tekee paljon myös yhteistyötä alueen eri urheiluseurojen kanssa, joiden kautta pystytään tukemaan nuorten urheilua.