Pk-yrityksen kansainvälistymisen käynnistäminen: Dentobon-tuttituoteperheen strategiapohjainen lanseeraus kansainvälisille markkinoille
Lehtinen, Päivi (2009)
Lehtinen, Päivi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036972
Tiivistelmä
Työelämälähtöinen opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämishankkeena, jonka kohdeorganisaationa oli Mekalasi Oy ja tuotteena Dentobon-tuoteperhe.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli perehtyä pk-yrityksen strategiapohjaiseen tuotelanseeraukseen kansainvälisille markkinoille ja laatia yritykselle lanseeraussuunnitelma valittuihin kohdemaihin.
Työn teoreettisessa osiossa perehdyttiin strategisen markkinoinnin ja erityisesti strategisen segmentoinnin tieteelliseen kirjallisuuteen sekä tuotelanseerausta koskevaan yritysjohdon kirjallisuuteen. Teoreettinen viitekehys kehittämistyön tueksi rakennettiin strategiapohjaisesta tuotelanseerauksesta kansainvälisille markkinoille.
Hanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmiä olivat kirjoituspöytätutkimus, kyselyt sekä asiantuntijahaastattelut. Teorian antaman rakenteen pohjalta laadittiin kohdeorganisaatiolle strategiapohjainen lanseeraussuunnitelma. Työssä hyödynnettiin Laurea-ammattikorkeakoulun Lohjan paikallisyksikön opiskelijoiden oppimistehtävinä tekemiä Dentobon-tuttien maakohtaisia markkinaedellytysselvityksiä.
Hankkeen tuotoksena syntyi kohdeyritykselle toimeksiannon mukaisesti Dentobon- tuotteen strategiapohjainen lanseeraussuunnitelma valittuihin kohdemaihin, joita olivat Iso-Britannia, Saksa ja Ruotsi. Lanseeraussuunnitelma sisältää viestinnän kohderyhmät, kilpailukeinot, lanseerauksen aikataulutuksen, lanseerauksen vastuituksen ja toimenpiteiden organisoinnin sekä täsmennetyn lanseerausbudjetin.
Arviointina todettiin, että hanke oli luotettava ja hyödyllinen ja käyttökelpoinen yrityksen kansainvälistymisen edistymisen kannalta. Vaikuttavuutta voidaan mitata vasta käyttöönottovaiheessa. Yritysjohto sai työstä hyvän teoreettisen ja käytännöllisen työkalun lanseerauksen toteuttamiseen ja lomakepohjan suunnitelmien edelleen kehittämiseen. Lisäksi yritysjohto sai käyttöönsä kattavan markkinaselvityksen. Yritysjohdolle annettiin jatkokehityskohteeksi lomakepohjaisen suunnitelman tarkentamista ja kenttätutkimuksen tekoa lanseerauspäätöksiä varten.
Tärkeimpinä jatkotutkimusaiheina nousi esiin lanseerauksen toteutuksen ja onnistumisen seuranta, lanseerauksen toteutusten maakohtaiset eroavuudet, tuoteperheen laajentaminen sekä lanseerauksen laajentaminen Euroopan ulkopuolisiin maihin sekä lanseerauksen maakohtaiset riskit.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli perehtyä pk-yrityksen strategiapohjaiseen tuotelanseeraukseen kansainvälisille markkinoille ja laatia yritykselle lanseeraussuunnitelma valittuihin kohdemaihin.
Työn teoreettisessa osiossa perehdyttiin strategisen markkinoinnin ja erityisesti strategisen segmentoinnin tieteelliseen kirjallisuuteen sekä tuotelanseerausta koskevaan yritysjohdon kirjallisuuteen. Teoreettinen viitekehys kehittämistyön tueksi rakennettiin strategiapohjaisesta tuotelanseerauksesta kansainvälisille markkinoille.
Hanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmiä olivat kirjoituspöytätutkimus, kyselyt sekä asiantuntijahaastattelut. Teorian antaman rakenteen pohjalta laadittiin kohdeorganisaatiolle strategiapohjainen lanseeraussuunnitelma. Työssä hyödynnettiin Laurea-ammattikorkeakoulun Lohjan paikallisyksikön opiskelijoiden oppimistehtävinä tekemiä Dentobon-tuttien maakohtaisia markkinaedellytysselvityksiä.
Hankkeen tuotoksena syntyi kohdeyritykselle toimeksiannon mukaisesti Dentobon- tuotteen strategiapohjainen lanseeraussuunnitelma valittuihin kohdemaihin, joita olivat Iso-Britannia, Saksa ja Ruotsi. Lanseeraussuunnitelma sisältää viestinnän kohderyhmät, kilpailukeinot, lanseerauksen aikataulutuksen, lanseerauksen vastuituksen ja toimenpiteiden organisoinnin sekä täsmennetyn lanseerausbudjetin.
Arviointina todettiin, että hanke oli luotettava ja hyödyllinen ja käyttökelpoinen yrityksen kansainvälistymisen edistymisen kannalta. Vaikuttavuutta voidaan mitata vasta käyttöönottovaiheessa. Yritysjohto sai työstä hyvän teoreettisen ja käytännöllisen työkalun lanseerauksen toteuttamiseen ja lomakepohjan suunnitelmien edelleen kehittämiseen. Lisäksi yritysjohto sai käyttöönsä kattavan markkinaselvityksen. Yritysjohdolle annettiin jatkokehityskohteeksi lomakepohjaisen suunnitelman tarkentamista ja kenttätutkimuksen tekoa lanseerauspäätöksiä varten.
Tärkeimpinä jatkotutkimusaiheina nousi esiin lanseerauksen toteutuksen ja onnistumisen seuranta, lanseerauksen toteutusten maakohtaiset eroavuudet, tuoteperheen laajentaminen sekä lanseerauksen laajentaminen Euroopan ulkopuolisiin maihin sekä lanseerauksen maakohtaiset riskit.