Sähköisten ostolaskujen automaattinen täsmäytys tilauksiin : case: Ensto konserni
Belfield, Tarja; Slätis, Vivian (2009)
Belfield, Tarja
Slätis, Vivian
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036904
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ostolaskujen täsmäytysohjelman käyttöönottoa case-yrityksessä Ensto. Case–yrityksemme valitsi automaatioratkaisukseen Basware Oyj:n Order Matching (OM)-täsmäytysohjelman.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana on selvittää,antoiko Order Matching –ohjelman käyttöönotto sitä lisäarvoa yritykselle, jota haettiin. Selvitetään myös, mitä haasteita kohdattiin ja kuinka ne ratkaistiin täsmäytyksien onnistumiseksi. Tässä tutkielmassa ei oteta kantaa taloudellisiin asioihin.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan tarkemmin taloushallintoa ja selvitetään mitä eroa on paperisella, sähköisellä ja digitaalisella taloushallinnolla. Teoriaosassa esitellään myös Basware Oyj:n Order Matching (OM) -tilausten täsmäytysohjelma. Teoreettisen osuuden lähdemateriaalina on käytetty taloushallinnon kirjallisuutta, Internetissä julkaistuja artikkeleita sekä aiempia tutkimuksia aiheesta.
Empiirisessä osassa esitellään kohdeyritys Ensto ja Order Matching -käyttöönottoprojekti. Tutkielmassa arvioidaan ohjelman käyttöönoton vaikutuksia konsernin osto-ja reskontra-toiminnoissa. Selvitetään myös, jouduttiinko olemassa olevia toimintaprosesseja muuttamaan projektin myötä. Täsmäytymisen onnistumista seurataan täsmäytystilastojen avulla. Ohjelman käyttäjiltä Enstossa kysyttiin lomakkeen avulla mielipiteitä ohjelmasta ja projektin onnistumisesta.
Tutkimustuloksena oli, että projekti onnistui Enstossa. Täsmäytysprosentit olivat hyvät ja laskujen kierto Enston yritysten välillä nopeutui. Lisäksi käyttäjät olivat ohjelmaan tyytyväisiä. Täsmäytysohjelman suurin hyöty saadaan laskunkäsittelyprosessin tehostumisesta ja vähentyneissä käsittelykustannuksissa.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana on selvittää,antoiko Order Matching –ohjelman käyttöönotto sitä lisäarvoa yritykselle, jota haettiin. Selvitetään myös, mitä haasteita kohdattiin ja kuinka ne ratkaistiin täsmäytyksien onnistumiseksi. Tässä tutkielmassa ei oteta kantaa taloudellisiin asioihin.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan tarkemmin taloushallintoa ja selvitetään mitä eroa on paperisella, sähköisellä ja digitaalisella taloushallinnolla. Teoriaosassa esitellään myös Basware Oyj:n Order Matching (OM) -tilausten täsmäytysohjelma. Teoreettisen osuuden lähdemateriaalina on käytetty taloushallinnon kirjallisuutta, Internetissä julkaistuja artikkeleita sekä aiempia tutkimuksia aiheesta.
Empiirisessä osassa esitellään kohdeyritys Ensto ja Order Matching -käyttöönottoprojekti. Tutkielmassa arvioidaan ohjelman käyttöönoton vaikutuksia konsernin osto-ja reskontra-toiminnoissa. Selvitetään myös, jouduttiinko olemassa olevia toimintaprosesseja muuttamaan projektin myötä. Täsmäytymisen onnistumista seurataan täsmäytystilastojen avulla. Ohjelman käyttäjiltä Enstossa kysyttiin lomakkeen avulla mielipiteitä ohjelmasta ja projektin onnistumisesta.
Tutkimustuloksena oli, että projekti onnistui Enstossa. Täsmäytysprosentit olivat hyvät ja laskujen kierto Enston yritysten välillä nopeutui. Lisäksi käyttäjät olivat ohjelmaan tyytyväisiä. Täsmäytysohjelman suurin hyöty saadaan laskunkäsittelyprosessin tehostumisesta ja vähentyneissä käsittelykustannuksissa.