KESKI-SUOMEN KAUPPAKAMARIN BRANDIPÄÄOMA : Ei-jäsenten mielestä
Stenroos, Reija (2009)
Stenroos, Reija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036857
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia Keski-Suomen kauppakamarin brandipääomaa muiden kuin kauppakamarin jäsenyritysten keskuudessa. Brandipääomaa tarkasteltiin koetun laadun, brandimielleyhtymien ja branditietoisuuden avulla. Tarkoituksena on hyödyntää saatua tietoa Keski-Suomen kauppakamarin toiminnan kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus tehtiin survey-kyselynä Digium-nimisellä Internet-pohjaisella palautteenhallinta- ja tiedonkeruuohjelmistolla. Kohderyhmänä oli yli 10 henkilöä työllistävät keskisuomalaiset kauppakamarin ei-jäsenyritykset. Kysely lähetettiin kesäkuussa 2009 548 yritykselle ja kyselyyn vastasi 109 yritystä. Vastausprosentti oli 20. Tutkimustuloksia analysoitiin
elo- ja syyskuun aikana. Tuloksia analysoitiin prosenttijakaumilla, keskiarvoilla, ristiintaulukoinneilla sekä x²riippumattomuustestillä.
Tutkimus osoittaa Keski-Suomen kauppakamarin brandipääoman olevan monilta osin heikko. Etenkin brandi tietoisuudessa oli suuria kehittymisen mahdollisuuksia. Muun muassa kauppakamarin tehtäväkenttä tunnettiin huonosti vastaajien keskuudessa. Ilman tietoisuutta olemassa olevasta palvelusta, ei ostaja harkitse palvelun ostamista. Brandimielleyhtymien ja koetun laadun näkökulmasta tulokset olivat positiivisemmat kuin branditietoisuudessa. Tutkimuksessa voitiin todeta, että kauppakamari keskittyy toiminnassaan oikeisiin aisoihin. Mielleyhtymät kauppakamarin julkaisuista vaihtelivat vastaajien kesken. Brandimielleyhtymiä tulisi pyrkiä kehittämään siten, että ne muuttuisivat kaikkien yritysten näkökulmasta enemmän positiiviseen suuntaan.
Brandipääomaa tulisi vahvistaa kaikilta osin. Systemaattisella markkinoinnilla voidaan tehostaa toimintaa siten, että brandipääoma kasvaa sekä toiminta on tehokkaampaa. Vahvistetun brandipääoman avulla Keski-Suomen kauppakamarin jäsenhankinta helpottuu, keskisuomalaisten yritysten asiaa voidaan ajaa paremmin sekä kauppakamarin vaikuttavuutta voidaan kasvattaa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus tehtiin survey-kyselynä Digium-nimisellä Internet-pohjaisella palautteenhallinta- ja tiedonkeruuohjelmistolla. Kohderyhmänä oli yli 10 henkilöä työllistävät keskisuomalaiset kauppakamarin ei-jäsenyritykset. Kysely lähetettiin kesäkuussa 2009 548 yritykselle ja kyselyyn vastasi 109 yritystä. Vastausprosentti oli 20. Tutkimustuloksia analysoitiin
elo- ja syyskuun aikana. Tuloksia analysoitiin prosenttijakaumilla, keskiarvoilla, ristiintaulukoinneilla sekä x²riippumattomuustestillä.
Tutkimus osoittaa Keski-Suomen kauppakamarin brandipääoman olevan monilta osin heikko. Etenkin brandi tietoisuudessa oli suuria kehittymisen mahdollisuuksia. Muun muassa kauppakamarin tehtäväkenttä tunnettiin huonosti vastaajien keskuudessa. Ilman tietoisuutta olemassa olevasta palvelusta, ei ostaja harkitse palvelun ostamista. Brandimielleyhtymien ja koetun laadun näkökulmasta tulokset olivat positiivisemmat kuin branditietoisuudessa. Tutkimuksessa voitiin todeta, että kauppakamari keskittyy toiminnassaan oikeisiin aisoihin. Mielleyhtymät kauppakamarin julkaisuista vaihtelivat vastaajien kesken. Brandimielleyhtymiä tulisi pyrkiä kehittämään siten, että ne muuttuisivat kaikkien yritysten näkökulmasta enemmän positiiviseen suuntaan.
Brandipääomaa tulisi vahvistaa kaikilta osin. Systemaattisella markkinoinnilla voidaan tehostaa toimintaa siten, että brandipääoma kasvaa sekä toiminta on tehokkaampaa. Vahvistetun brandipääoman avulla Keski-Suomen kauppakamarin jäsenhankinta helpottuu, keskisuomalaisten yritysten asiaa voidaan ajaa paremmin sekä kauppakamarin vaikuttavuutta voidaan kasvattaa.