Företagsetik som alternativ
Nevanperä, Petra (2009)
Nevanperä, Petra
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026848
Tiivistelmä
I arbetets inledande del behandlas etik och moral, normer och värderingar, ansvar och olika etiska teorier. Arbetets huvuddel består av en beskrivning av vad företagsetik är och varför företag borde ha ett etikintresse. Företag som arbetar med att utveckla och forma en fungerande etik, en företagsetik, kan beskrivas som värdedrivna. I arbetet beskrivs också hur en värdeprocess, det vill säga en process att implementera etik i ett företag, kan se ut. Arbetet inhåller även information om värden, visioner och företagskultur. Faktorer som är viktiga under utvecklingen av företagsetik. Även värdebaserat ledarskap behandlas kort.
Syftet med examensarbetet var att teoretiskt studera själva företagsetiken och att från böcker och dylikt få teoretisk information om hur företagsetiken fungerar. Målsättningen var att få en inblick i vad företagsetik är och om etiken kan vara till nytta för ett företag.
I arbetets empiriska del gjordes en kvalitativ undersökning för att se hur företag ställer sig till de teorier som beskrevs i den teoretiska delen. Sex stycken intervjuer gjordes med större företag i nejden. Samtliga var helt skilda typer av företag. Intervjuerna analyserades med hjälp av kategorisering. Resultatet presenteras i korta analyser över företagens respons och sedan följer några kommentarer från respondenterna själva.
De flesta intervjufrågorna kunde härledas till arbetets teoretiska del och det kan konstateras att teori och praktik stämde bra överens. I de flesta fall var responsen på frågorna rätt så lika. Inget svar gav någon stor överraskning. Det mest centrala i arbetet blev besvarat, det vill säga att företagen ansåg etiken vara viktig. De flesta trodde även att etiska företag kan ha en fördel. In the beginning of the thesis, ethics and moral, norms and valuations, responsibility and different ethical theories are discussed. The main part of the thesis is about business ethics, what it is and why companies should have an interest in ethics. Companies that are working to develop and form functional ethics in their activity are called value forced companies. In the thesis is also a process of values described, it means the process how to implement ethics in business. Information about values, visions and company culture is also included. Words that are important during the development of business ethics, as well as value based leadership are shortly described.
The purpose of the thesis has been to make a theoretical study on business ethics and get information about how business ethic works from written materials. The objective has been to get an insight into what business ethics is and if ethics can benefit a company.
In the empirical part of the thesis a qualitative survey are made to see how companies reacted on the theory. Six interviews are made with larger companies in the area. All are different kinds of companies. The interviews have been analyzed with the help of a categorical system. The results are presented in short analyzes over the responses and then some comments from the respondents follow.
Most of the questions in the questionnaire could be deduced to the theoretical part of the thesis and it can be stated that theory and experience corresponded. Mostly the responses to the questions were fairly equal. No answer gave any big surprise. The most central in the thesis was answered, vicelike companies considered ethics to be important. Many of the respondents even thought ethical companies could have an advantage.
Syftet med examensarbetet var att teoretiskt studera själva företagsetiken och att från böcker och dylikt få teoretisk information om hur företagsetiken fungerar. Målsättningen var att få en inblick i vad företagsetik är och om etiken kan vara till nytta för ett företag.
I arbetets empiriska del gjordes en kvalitativ undersökning för att se hur företag ställer sig till de teorier som beskrevs i den teoretiska delen. Sex stycken intervjuer gjordes med större företag i nejden. Samtliga var helt skilda typer av företag. Intervjuerna analyserades med hjälp av kategorisering. Resultatet presenteras i korta analyser över företagens respons och sedan följer några kommentarer från respondenterna själva.
De flesta intervjufrågorna kunde härledas till arbetets teoretiska del och det kan konstateras att teori och praktik stämde bra överens. I de flesta fall var responsen på frågorna rätt så lika. Inget svar gav någon stor överraskning. Det mest centrala i arbetet blev besvarat, det vill säga att företagen ansåg etiken vara viktig. De flesta trodde även att etiska företag kan ha en fördel.
The purpose of the thesis has been to make a theoretical study on business ethics and get information about how business ethic works from written materials. The objective has been to get an insight into what business ethics is and if ethics can benefit a company.
In the empirical part of the thesis a qualitative survey are made to see how companies reacted on the theory. Six interviews are made with larger companies in the area. All are different kinds of companies. The interviews have been analyzed with the help of a categorical system. The results are presented in short analyzes over the responses and then some comments from the respondents follow.
Most of the questions in the questionnaire could be deduced to the theoretical part of the thesis and it can be stated that theory and experience corresponded. Mostly the responses to the questions were fairly equal. No answer gave any big surprise. The most central in the thesis was answered, vicelike companies considered ethics to be important. Many of the respondents even thought ethical companies could have an advantage.