Luomun maineen parantaminen keittokirjan avulla
Simonen, Petri; Takanen, Olli (2009)
Simonen, Petri
Takanen, Olli
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026844
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte perehtyy luomun maineeseen sekä luomuaiheisen keittokirjan tekoprosessiin. Työ on jaettu neljään osaan, johdanto, maine, keittokirjan toteutus sekä pohdinta ja kehitysehdotukset.
Johdannon jälkeen työssä käydään läpi mainetta mielikuvan ja julkisen kuvan kantilta. Tässä kappaleessa selviää kuinka mainetta rakennetaan ja kuinka tärkeää sen ylläpitäminen on. Tämän jälkeen käydään läpi luomun historiaa, tämän hetkistä tilannetta sekä luomutuiotteiden saatavuutta. Yhteiskuntavastuuta käydään läpi läinsäädännön kautta, kuinka tähän on tultu ja miten lainsäädännölliset asiat tuotantoa ohjaa tällä hetkellä. Työssä on myös perehdytty markkinointiviestintää maineen parantamisen apuvälineenä, sekä kuinka maine vaikuttaa markkinointiin.
Työn toisessa osassa kerrotaan luomukeittokirjan tekoprosessi kokonaisuudessaan. Tästä osasta selviää kuinka kirjan teko aloitettaan ja mitä kaikkea kirjan tekemiseen vaadittaan. Tämä osa on jaettu kappaleisiin, jotka kulkevat siinä järjestyksessä kuin kirjan teko meni alkaen suunnittelusta, jossa kerrotaan kuinka kirjan teko alkoi ketä kuului projektiryhmään ja miten aihe valittiin. Seuraavana käydään läpi kohderyhmän valintaan vaikuttaneita tekijöitä ja sen jälkeen reseptiikan suunnittelua ja raaka-aineiden valintaa. Tämän jälkeen työssä kerrotaan yhteistyökumppaneiden hankkimisesta ja siitä kuinka kirjan tekoprosessi saatiin alkaneeksi. Työ etenee kappaleeseen jossa on päiväkirjan pohjalta kerrottu kiertueesta maatiloilla ja kuvauksista kiertueen aikana. Tämän jälkeen käydään läpi tekstien syntymistä ja lopullisen painoksen kokoamista. Opinnäytetyön toinen osa päättyy kappaleisiin joissa kerrotaan kirjan julkaisuun liittyneistä asioista.
Opinnäytetyö päättyy pohdintaa ja kehitysehdotuksiin. Tässä luvussa pohdimme luomun mainetta ja kuinka sitä meidän mielestä voi kehittää paremmaksi. Pohdimme myös kuinka keittokirja vaikuttaa luomun maineeseen. Pohdimme myös erilaisia vaihtoehtoja markkinointiviestinnän kautta luomun markkinointiin. Lisäksi pohdimme parhaita markkinointikanavia luomun markkinointiin ja siihen miten luomun myyntiä ja suosiota saa kasvatettua.
Johdannon jälkeen työssä käydään läpi mainetta mielikuvan ja julkisen kuvan kantilta. Tässä kappaleessa selviää kuinka mainetta rakennetaan ja kuinka tärkeää sen ylläpitäminen on. Tämän jälkeen käydään läpi luomun historiaa, tämän hetkistä tilannetta sekä luomutuiotteiden saatavuutta. Yhteiskuntavastuuta käydään läpi läinsäädännön kautta, kuinka tähän on tultu ja miten lainsäädännölliset asiat tuotantoa ohjaa tällä hetkellä. Työssä on myös perehdytty markkinointiviestintää maineen parantamisen apuvälineenä, sekä kuinka maine vaikuttaa markkinointiin.
Työn toisessa osassa kerrotaan luomukeittokirjan tekoprosessi kokonaisuudessaan. Tästä osasta selviää kuinka kirjan teko aloitettaan ja mitä kaikkea kirjan tekemiseen vaadittaan. Tämä osa on jaettu kappaleisiin, jotka kulkevat siinä järjestyksessä kuin kirjan teko meni alkaen suunnittelusta, jossa kerrotaan kuinka kirjan teko alkoi ketä kuului projektiryhmään ja miten aihe valittiin. Seuraavana käydään läpi kohderyhmän valintaan vaikuttaneita tekijöitä ja sen jälkeen reseptiikan suunnittelua ja raaka-aineiden valintaa. Tämän jälkeen työssä kerrotaan yhteistyökumppaneiden hankkimisesta ja siitä kuinka kirjan tekoprosessi saatiin alkaneeksi. Työ etenee kappaleeseen jossa on päiväkirjan pohjalta kerrottu kiertueesta maatiloilla ja kuvauksista kiertueen aikana. Tämän jälkeen käydään läpi tekstien syntymistä ja lopullisen painoksen kokoamista. Opinnäytetyön toinen osa päättyy kappaleisiin joissa kerrotaan kirjan julkaisuun liittyneistä asioista.
Opinnäytetyö päättyy pohdintaa ja kehitysehdotuksiin. Tässä luvussa pohdimme luomun mainetta ja kuinka sitä meidän mielestä voi kehittää paremmaksi. Pohdimme myös kuinka keittokirja vaikuttaa luomun maineeseen. Pohdimme myös erilaisia vaihtoehtoja markkinointiviestinnän kautta luomun markkinointiin. Lisäksi pohdimme parhaita markkinointikanavia luomun markkinointiin ja siihen miten luomun myyntiä ja suosiota saa kasvatettua.