Maitotilaneuvonta ProAgria Etelä-Pohjanmaan alueella
Onkamo, Teija (2009)
Onkamo, Teija
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026832
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee ProAgria Etelä-Pohjanmaan palveluja. Ensimmäisessä osassa kerron maitotiloille suunnatuista palveluista, mitä ne pitävät sisällään ja kuinka ne tehdään.
Toista osaa varten tein kyselyn tuotosseurantaan kuuluville maitotiloille ProAgria Etelä-Pohjanmaan alueella. Lähetin kyselyn kaikkiaan 912 tilalle, joista 246 tilaa vastasi. Kyselyn avulla haluttiin selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä palveluihin ja sitä onko palveluissa jotain kehitettävää. Myös Maito-hankkeen koulutuksista oli mukana muutama kysymys, joilla kartoitettiin koulutusten tarpeellisuutta ja minkä tyyppisiä koulutuksia tulisi jatkossa järjestää.
Omatoimiset tilat vastasivat innokkaimmin kyselyyn. Monet vastaajat kritisoivat palvelujen korkeaa hintaa suhteessa niistä saatuihin hyötyihin. Toisaalta monen vastaajan mielestä palveluissa ei ollut moitittavaa. Monilla tiloilla ei oltu tyytyväisiä neuvojien vaihtumiseen, mikä aina välillä tulee joillekin tiloille eteen. Toisaalta monen tilan mielestä vaihtuvat neuvojat tuovat uusia näkemyksiä heille.
ProAgria Etelä-Pohjanmaan organisaatiossa on tehty muutoksia, joiden toivotaan parantavan varsinkin investoivien tilojen asiantuntemuksen tarvetta eri osa-alueilla. Tilat on jaettu piireihin, ja piirin sisältä löytyy osaamista eri alueilta, kuten tuotosseurannasta, viljelystä ja taloudesta. Enää jokaisen neuvojan ei tarvitse tietää jokaisesta asiasta kaikkea, joten voi keskittyä oman osa-alueen tiedon kartuttamiseen. Kaikissa ProAgria keskuksessa noudatetaan valtakunnallisia palvelukäsikirjoituksia jokaisesta palvelusta erikseen, joten ne tuovat yhtenäiset toimintatavat kaikille tilalla toimiville neuvojille.
Toista osaa varten tein kyselyn tuotosseurantaan kuuluville maitotiloille ProAgria Etelä-Pohjanmaan alueella. Lähetin kyselyn kaikkiaan 912 tilalle, joista 246 tilaa vastasi. Kyselyn avulla haluttiin selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä palveluihin ja sitä onko palveluissa jotain kehitettävää. Myös Maito-hankkeen koulutuksista oli mukana muutama kysymys, joilla kartoitettiin koulutusten tarpeellisuutta ja minkä tyyppisiä koulutuksia tulisi jatkossa järjestää.
Omatoimiset tilat vastasivat innokkaimmin kyselyyn. Monet vastaajat kritisoivat palvelujen korkeaa hintaa suhteessa niistä saatuihin hyötyihin. Toisaalta monen vastaajan mielestä palveluissa ei ollut moitittavaa. Monilla tiloilla ei oltu tyytyväisiä neuvojien vaihtumiseen, mikä aina välillä tulee joillekin tiloille eteen. Toisaalta monen tilan mielestä vaihtuvat neuvojat tuovat uusia näkemyksiä heille.
ProAgria Etelä-Pohjanmaan organisaatiossa on tehty muutoksia, joiden toivotaan parantavan varsinkin investoivien tilojen asiantuntemuksen tarvetta eri osa-alueilla. Tilat on jaettu piireihin, ja piirin sisältä löytyy osaamista eri alueilta, kuten tuotosseurannasta, viljelystä ja taloudesta. Enää jokaisen neuvojan ei tarvitse tietää jokaisesta asiasta kaikkea, joten voi keskittyä oman osa-alueen tiedon kartuttamiseen. Kaikissa ProAgria keskuksessa noudatetaan valtakunnallisia palvelukäsikirjoituksia jokaisesta palvelusta erikseen, joten ne tuovat yhtenäiset toimintatavat kaikille tilalla toimiville neuvojille.