Perehdyttämiskansio Esperi Care Oy Kuopion kotihoito- ja turvapuhelinpalveluille
Rantsi, Mervi (2009)
Rantsi, Mervi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026740
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Esperi Care Oy Kuopion kotihoito- turvapuhelinpalveluille perehdyttämiskansio perehdyttämisen kehittämisen apuvälineeksi. Perehdyttämiskansiosta haluttiin helposti muokattava ja mahdollisimman hyvin työntekijöitä palveleva. Kansiosta tehtiin kaksiosainen. Toinen koko Esperi Care Oy:tä koskeva osio ja toinen käytännönläheisempi yksikkökohtainen osio.
Lähtötilanne Esperi Care Oy Kuopion kotihoito- ja turvapuhelinpalveluissa oli, että perehdyttämiskansio ei ollut ajantasainen, jonka vuoksi sitä ei ole voitu hyödyntää. Perehdyttäminen oli muistinvaraista ja siten hajanaista. Perehdyttämisen suunnittelua ja kehittämistä helpottamaan haluttiin aineistoa, johon tukeutua. Toimiminen sosiaali- ja terveydenhuollossa luo erilaisia haasteita myös perehdyttämiselle.
Tieto perehdyttämiskansioon kerättiin havaintojen ja kokemuksien perusteella sekä työntekijöiden ja toimeksiantajan toiveiden pohjalta. Perehdyttämiskansion yksikkökohtaista osiota varten kysyttiin Kuopion kotihoito- ja turvapuhelinpalveluiden työntekijöiltä, mitä heidän mielestään uuden perehdyttämiskansion tulisi sisältää. Tätä varten yksikön seinällä oli kesän 2008 ajan juliste, johon työntekijät saivat kirjoittaa kommentteja.
Perehdyttämiskansiosta on hyötyä perehdytyksen laadun takaamiselle, sen avulla perehdytys on johdonmukaisempaa ja tehokkaampaa. Perehdyttämiskansion muokkaaminen on tehty helpoksi, joten sitä voidaan hyödyntää myös tulevaisuudessa. Perehdyttämiskansion päivitysvastuu jää toimeksiantajalle.
Lähtötilanne Esperi Care Oy Kuopion kotihoito- ja turvapuhelinpalveluissa oli, että perehdyttämiskansio ei ollut ajantasainen, jonka vuoksi sitä ei ole voitu hyödyntää. Perehdyttäminen oli muistinvaraista ja siten hajanaista. Perehdyttämisen suunnittelua ja kehittämistä helpottamaan haluttiin aineistoa, johon tukeutua. Toimiminen sosiaali- ja terveydenhuollossa luo erilaisia haasteita myös perehdyttämiselle.
Tieto perehdyttämiskansioon kerättiin havaintojen ja kokemuksien perusteella sekä työntekijöiden ja toimeksiantajan toiveiden pohjalta. Perehdyttämiskansion yksikkökohtaista osiota varten kysyttiin Kuopion kotihoito- ja turvapuhelinpalveluiden työntekijöiltä, mitä heidän mielestään uuden perehdyttämiskansion tulisi sisältää. Tätä varten yksikön seinällä oli kesän 2008 ajan juliste, johon työntekijät saivat kirjoittaa kommentteja.
Perehdyttämiskansiosta on hyötyä perehdytyksen laadun takaamiselle, sen avulla perehdytys on johdonmukaisempaa ja tehokkaampaa. Perehdyttämiskansion muokkaaminen on tehty helpoksi, joten sitä voidaan hyödyntää myös tulevaisuudessa. Perehdyttämiskansion päivitysvastuu jää toimeksiantajalle.