Heinäveden matkailun vetovoimatekijät
Kanninen, Taina (2009)
Kanninen, Taina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026713
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena ovat Heinäveden matkailun vetovoimatekijät sekä Heinäveden matkailijat. Aihe sai alkunsa työharjoittelupaikassani Joensuun yliopiston matkailualan opetus- ja tutkimuslaitoksella, mis-sä pääsin tutustumaan Mikkelin Ammattikorkeakoulun toteuttamaan Matta-hankkeeseen. Tutkimuksesta nousi esille Valamon luostari korkeine kävijämäärineen ja tästä syntyi idea lähteä tutkimaan Heinäveden matkailijoita. Heinäveden matkailijoita ei ole aiemmin tutkittu kävijätutkimuksen muodossa, joten tutki-mukseni antaa tärkeää tietoa toimeksiantajalleni Heinäveden matkailulle sekä Heinäveden matkailuyrit-täjille.
Tutkimuskysymyksinä halusin selvittää, ketkä ovat tyypillisimmät Heinäveden matkailijat sekä valitse-vatko matkailijat Heinäveden matkailukohteekseen jonkin tietyn kohteen tai tapahtuman vuoksi. Näiden lisäksi halusin selvittää, mitä aktiviteettejä matkailijat Heinävedellä harrastavat ja mitä matkailupalveluita he käyttävät. Teoriaosuudessa keskityin attraktioihin ja vetovoimatekijöihin sekä niiden soveltamiseen Heinäveden matkailukohteisiin. Heinäveden ydinvetovoimaksi luokittelin luostarit sekä luonnon ja mai-semat. Kehysvetovoimaksi luokittelin aktiviteetit, majoitus- ja ruokailupalvelut sekä muut matkailupalvelut.
Kävijätutkimuksen toteutin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena, jossa keräsin tietoja standardoidulla kyselylomakkeella. Lomakkeita oli jaossa Heinäveden eri käyntikohteisiin ja haastattelin matkailijoita itse eri kohteissa. Kävijäkysely toteutettiin kesäkaudella 2008. Tutkimuksesta saadut tulokset analysoin SPSS-ohjelmalla.
Tutkimustuloksista selviää, että kesäkaudella 2008 tyypillinen Heinäveden matkailija on keski-ikäinen pääkaupunkiseudulla tai muissa Etelä-Suomen lääneissä asuva korkeasti koulutettu nainen. Suurin osa matkailijoista saapuu Heinävedelle omalla autollaan perheen tai puolison seurassa. Matkailijat saapuvat Heinävedelle jonkin tietyn kohteen tai tapahtuman vuoksi ja useimmiten tämä kohde on joko Valamon luostari tai Lintulan luostari. Matkailijat vierailevat Valamon ja Lintulan luostarien lisäksi Kermansaven tehtaanmyymälässä. Asiakkailta sain myös palautetta Heinäveden matkailun palveluiden kehittämiseksi.
Heinäveden matkailu voi halutessaan hyödyntää tutkimustuloksiani markkinoinnissaan.
Tutkimuskysymyksinä halusin selvittää, ketkä ovat tyypillisimmät Heinäveden matkailijat sekä valitse-vatko matkailijat Heinäveden matkailukohteekseen jonkin tietyn kohteen tai tapahtuman vuoksi. Näiden lisäksi halusin selvittää, mitä aktiviteettejä matkailijat Heinävedellä harrastavat ja mitä matkailupalveluita he käyttävät. Teoriaosuudessa keskityin attraktioihin ja vetovoimatekijöihin sekä niiden soveltamiseen Heinäveden matkailukohteisiin. Heinäveden ydinvetovoimaksi luokittelin luostarit sekä luonnon ja mai-semat. Kehysvetovoimaksi luokittelin aktiviteetit, majoitus- ja ruokailupalvelut sekä muut matkailupalvelut.
Kävijätutkimuksen toteutin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena, jossa keräsin tietoja standardoidulla kyselylomakkeella. Lomakkeita oli jaossa Heinäveden eri käyntikohteisiin ja haastattelin matkailijoita itse eri kohteissa. Kävijäkysely toteutettiin kesäkaudella 2008. Tutkimuksesta saadut tulokset analysoin SPSS-ohjelmalla.
Tutkimustuloksista selviää, että kesäkaudella 2008 tyypillinen Heinäveden matkailija on keski-ikäinen pääkaupunkiseudulla tai muissa Etelä-Suomen lääneissä asuva korkeasti koulutettu nainen. Suurin osa matkailijoista saapuu Heinävedelle omalla autollaan perheen tai puolison seurassa. Matkailijat saapuvat Heinävedelle jonkin tietyn kohteen tai tapahtuman vuoksi ja useimmiten tämä kohde on joko Valamon luostari tai Lintulan luostari. Matkailijat vierailevat Valamon ja Lintulan luostarien lisäksi Kermansaven tehtaanmyymälässä. Asiakkailta sain myös palautetta Heinäveden matkailun palveluiden kehittämiseksi.
Heinäveden matkailu voi halutessaan hyödyntää tutkimustuloksiani markkinoinnissaan.