Urheilutapahtumien oheispalvelut
Mäkelä, Lasse (2009)
Mäkelä, Lasse
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026708
Tiivistelmä
Tutkimusongelma on, millaisia oheispalveluita matkailijoille järjestetään tutki-muksen kohteena olevissa kaupungeissa ja tapahtumissa, jotta kisaturistit käyttäi-sivät rahaa muuhunkin kuin pääsylippuihin. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Lahti Travelille.
Tutkimuksen tiedot kerätään painetuista ja painamattomista lähteistä. Tämän työn teoreettisen viitekehyksen muodostaa alueen oheistapahtumat urheilutapahtumissa, vetovoimatekijät eli attraktio ja kaupungin tunnettuuden kehittäminen. Teo-riaosuus tässä työssä käsittelee asemointia, tapahtuman markkinointia, oheispalve-luita, vetovoimatekijöitä, kohderyhmää sekä urheilukilpailuja.
Lahden vertailukohteina käytetään vastaavanlaisia maailmanmestaruuskisojen isäntäkaupunkeja. Työssä selvitetään, millä keinoin eri kisakaupungit ja -paikkakunnat saavat tunnettuutta osakseen.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kaikki maailmancupin osakilpailut oli suunnattu kaiken ikäisille, niin kuin myös kisojen oheisohjelma. Lisäksi jokainen tapahtuma oli järjestetty jonkin kaupungin alueella, ja siten matkailijat saivat kilpailujen ohella käyttää urheilutapahtuman oheispalveluita.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että urheilutapahtumien oheispalvelut ovat tärkeä osa itse tapahtumaa ja lisäävät omalta osaltaan kaupungin viihtyvyyttä sekä tun-nettuutta.
Tutkimuksen tiedot kerätään painetuista ja painamattomista lähteistä. Tämän työn teoreettisen viitekehyksen muodostaa alueen oheistapahtumat urheilutapahtumissa, vetovoimatekijät eli attraktio ja kaupungin tunnettuuden kehittäminen. Teo-riaosuus tässä työssä käsittelee asemointia, tapahtuman markkinointia, oheispalve-luita, vetovoimatekijöitä, kohderyhmää sekä urheilukilpailuja.
Lahden vertailukohteina käytetään vastaavanlaisia maailmanmestaruuskisojen isäntäkaupunkeja. Työssä selvitetään, millä keinoin eri kisakaupungit ja -paikkakunnat saavat tunnettuutta osakseen.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kaikki maailmancupin osakilpailut oli suunnattu kaiken ikäisille, niin kuin myös kisojen oheisohjelma. Lisäksi jokainen tapahtuma oli järjestetty jonkin kaupungin alueella, ja siten matkailijat saivat kilpailujen ohella käyttää urheilutapahtuman oheispalveluita.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että urheilutapahtumien oheispalvelut ovat tärkeä osa itse tapahtumaa ja lisäävät omalta osaltaan kaupungin viihtyvyyttä sekä tun-nettuutta.