Päin Mänttää! : Raportti PIRAMK Mäntän markkinointivierailuista 2008-2009
Heikkilä, Kati (2009)
Heikkilä, Kati
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016700
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla on PIRAMK Mäntän toimipisteen vuosittain toteutetut markkinointivierailut toisen asteen oppilaitoksiin. Tarkoituksena oli toteuttaa markkinointivierailut lukuvuonna 2008-2009 opiskelijajohtoisesti ja tarkastella opinnäytetyössä markkinointivierailujen tehokkuutta, niiden tarpeellisuutta PIRAMK Mäntän markkinoinnissa ja tutkia PIRAMK Mäntän aloituspaikkojen sekä ensisijaisten hakijoiden määrää aikavälillä 2001-2009.
Markkinointivierailut toteutettiin kahdeksaan toisen asteen oppilaitokseen Mäntän lähikunnissa lukuvuonna 2008-2009. Samalla koottiin markkinointimateriaali, jota voidaan käyttää PIRAMK Mäntän markkinoinnissa myös tulevaisuudessa. Tilastoaineistona on hakijaluvut PIRAMK Mäntän toimipisteeseen vuosilta 2001-2009 ja erityisesti vertaillaan hakijoiden sekä aloituspaikkojen määrää. Hakulukuja on verrattu myös Ikaalisten toimipisteen kanssa. Teoriaosuudessa käsitellään ammattikorkeakoulujen markkinointitarpeita sekä –keinoja.
Opinnäytetyössä markkinointivierailuja analysoitiin SWOT-analyysin ja kunnittain eriteltyjen hakulukujen pohjalta. Markkinointivierailujen tehokkuudesta ei ollut selkeätä näyttöä ensisijaisiin hakijoihin verratessa, mutta ne ovat kuitenkin ainoa tapa saada kontakti toisen asteen opiskelijoihin aikaisessa vaiheessa ja herättää heidän ajatuksiaan jatko-opinnoista. Markkinointivierailut ovat ammattikorkeakouluille edullinen keino viedä eteenpäin ammattikorkeakoulun ideologiaa ja esitellä koulutusohjelmien tarjontaa.
Tulevaisuudessa markkinointivierailuja on syytä jatkaa osana Mäntän toimipisteen markkinointia. Ensisijaiset hakijat Mäntän toimipisteeseen, erityisesti liiketalouden koulutusohjelmaan, ovat vähentyneet. Markkinointivierailut ovat ehdottomasti hyvä tapa luoda markkinointi-ilmettä, puhutella alan toimijoita ja tehdä ammattikorkeakoulua tunnetuksi potentiaalisten opiskelijoiden keskuudessa.
Markkinointivierailut toteutettiin kahdeksaan toisen asteen oppilaitokseen Mäntän lähikunnissa lukuvuonna 2008-2009. Samalla koottiin markkinointimateriaali, jota voidaan käyttää PIRAMK Mäntän markkinoinnissa myös tulevaisuudessa. Tilastoaineistona on hakijaluvut PIRAMK Mäntän toimipisteeseen vuosilta 2001-2009 ja erityisesti vertaillaan hakijoiden sekä aloituspaikkojen määrää. Hakulukuja on verrattu myös Ikaalisten toimipisteen kanssa. Teoriaosuudessa käsitellään ammattikorkeakoulujen markkinointitarpeita sekä –keinoja.
Opinnäytetyössä markkinointivierailuja analysoitiin SWOT-analyysin ja kunnittain eriteltyjen hakulukujen pohjalta. Markkinointivierailujen tehokkuudesta ei ollut selkeätä näyttöä ensisijaisiin hakijoihin verratessa, mutta ne ovat kuitenkin ainoa tapa saada kontakti toisen asteen opiskelijoihin aikaisessa vaiheessa ja herättää heidän ajatuksiaan jatko-opinnoista. Markkinointivierailut ovat ammattikorkeakouluille edullinen keino viedä eteenpäin ammattikorkeakoulun ideologiaa ja esitellä koulutusohjelmien tarjontaa.
Tulevaisuudessa markkinointivierailuja on syytä jatkaa osana Mäntän toimipisteen markkinointia. Ensisijaiset hakijat Mäntän toimipisteeseen, erityisesti liiketalouden koulutusohjelmaan, ovat vähentyneet. Markkinointivierailut ovat ehdottomasti hyvä tapa luoda markkinointi-ilmettä, puhutella alan toimijoita ja tehdä ammattikorkeakoulua tunnetuksi potentiaalisten opiskelijoiden keskuudessa.