Kouluyhteisöohjaaja : yhteisöllisyyden vahvistaja Niemistön koulussa
Leppämäki, Elsi (2009)
Leppämäki, Elsi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016696
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kouluyhteisöohjaajan tarvetta Niemistön koulussa Seinäjoella sekä pohtia kouluyhteisöohjaajan työnkuvaa. Kouluyhteisöohjaaja on vielä melko tuntematon käsite Suomen kouluissa ja asiaa koskevaa tutkimusaineistoa tai -kirjallisuutta on olemassa hyvin vähän. Tutkimuksessa tarkastellaan kouluyhteisöohjaajan roolia, tehtäviä ja tarvetta Niemistön koulussa. Tutkimuksessa pohditaan myös laajemmalla tasolla kouluyhteisöohjaajan toiminnan tarkoitusta ja työn sisältöä. Tutkimusta varten on toteutettu kaksi erillistä kyselyä joiden tuloksia tarkastellaan ja analysoidaan tässä tutkimuksessa. Ensimmäinen kysely osoitettiin Niemistön koulun opettajille ja koulunkäyntiohjaajille. Toinen kysely osoitettiin Niemistön koulun oppilaiden vanhemmille. Kyselyt pitivät sisällään kysymyksiä koskien yhteisöllisyyden tärkeyttä, opettajien työmäärää, oppilaiden koulunkäyntiä ja kouluyhteisöohjaajan tarvetta. Tulokset osoittivat, että sekä Niemistön koulun opettajat ja koulunkäyntiohjaajat että Niemistön koulun oppilaiden vanhemmat pitivät yhteisöllisyyttä tärkeänä ja kouluyhteisöohjaajan työtä tarpeellisena.