TUNNEPROSESSI : - tunteet ja niiden merkitys 4.48 Psykoosi -näytelmän harjoituskauden aikana
Lahti, Suvi-Heini (2009)
Lahti, Suvi-Heini
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016687
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii tekijän kokemaa tunneprosessia näyttelijän ominaisuudessa näytelmän harjoituskauden aikana. Suvi-Heini Lahti näytteli taiteelliseksi opinnäytetyökseen Sarah Kanen kirjoittamassa näytelmässä 4.48 Psykoosi, joka valmistettiin Kokkolassa keväällä 2009. Opinnäytetyö tutkii tämän näytelmän harjoituskauden aikana koettua tunneprosessia.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käytettiin pääasiassa Rickhard Lazaruksen kognitiiviseen tunneteoriaan pohjautuvaa tietoa tunteista. Näyttelijäntyön näkökulmaa tunteiden käytössä avattiin mm Konstantin Stanislavskin, Robert Cohenin ja David Mametin näkemyksillä. Opinnäytetyössä kerrotaan ensin 4.48 Psykoosi –näytelmän konkreettisesta harjoitusprosessista, jonka jälkeen tarkastellaan siinä koettuja tunteita. Millainen tunneprosessi harjoituskauden aikana oli ja millaisia vaikutuksia näillä tunteilla oli kirjoittajan toimintaan? Tunteita tarkastellaan mm suhteessa harjoitteisiin, roolityöhön, omaan itseen ja työryhmään sekä ajallisesti tunteisiin harjoitusten alkaessa, niiden aikana ja niiden jälkeen. Lopuksi tunneprosessi kuvataan pitempikestoisina tunnevaiheina.
Tutkimustuloksena kirjoittaja toteaa tunteilla olleen suuri merkitys harjoitusprosessin aikana sekä tunteiden osoittavan myös harjoitusprosessin olleen merkityksellinen. Tutkimuksen myötä tunnevaiheitten huomattiin linkittyvän vahvasti konkreettisiin näytelmän valmistusvaiheisiin. Tunteiden koettiin toimivan tiedottajina tunteen kokijan tarpeista sekä vaikuttavan voimakkaasti kokijan toimintaan harjoitusprosessin aikana. Viimeiseksi kirjoittaja pohtii tunteiden merkitystä yleisesti elämässä sekä tunnetutkimuksen jatkomahdollisuuksia teatteri alalla.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käytettiin pääasiassa Rickhard Lazaruksen kognitiiviseen tunneteoriaan pohjautuvaa tietoa tunteista. Näyttelijäntyön näkökulmaa tunteiden käytössä avattiin mm Konstantin Stanislavskin, Robert Cohenin ja David Mametin näkemyksillä. Opinnäytetyössä kerrotaan ensin 4.48 Psykoosi –näytelmän konkreettisesta harjoitusprosessista, jonka jälkeen tarkastellaan siinä koettuja tunteita. Millainen tunneprosessi harjoituskauden aikana oli ja millaisia vaikutuksia näillä tunteilla oli kirjoittajan toimintaan? Tunteita tarkastellaan mm suhteessa harjoitteisiin, roolityöhön, omaan itseen ja työryhmään sekä ajallisesti tunteisiin harjoitusten alkaessa, niiden aikana ja niiden jälkeen. Lopuksi tunneprosessi kuvataan pitempikestoisina tunnevaiheina.
Tutkimustuloksena kirjoittaja toteaa tunteilla olleen suuri merkitys harjoitusprosessin aikana sekä tunteiden osoittavan myös harjoitusprosessin olleen merkityksellinen. Tutkimuksen myötä tunnevaiheitten huomattiin linkittyvän vahvasti konkreettisiin näytelmän valmistusvaiheisiin. Tunteiden koettiin toimivan tiedottajina tunteen kokijan tarpeista sekä vaikuttavan voimakkaasti kokijan toimintaan harjoitusprosessin aikana. Viimeiseksi kirjoittaja pohtii tunteiden merkitystä yleisesti elämässä sekä tunnetutkimuksen jatkomahdollisuuksia teatteri alalla.