Puhdistuspalvelualan koulutuksen haasteet Tampereen ja kehyskuntien alueella
Vaitti, Seija (2009)
Vaitti, Seija
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016651
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää puhdistuspalvelualalla työskentelevien siivoojien ammatillista osaamista ja koulutuksen tasoa Tampereen ja kehyskuntien ammattisiivousorganisaatioissa. Työssä on tarkasteltu työelämässä tapahtuvien muutoksien haasteita koulutusmuodoille ja koulutuksen toteutumiselle ja sen vetovoimaisuudelle.
Työn toisena tavoitteena oli selvittää puhdistuspalvelualan henkilöstötarvetta suorittavan henkilöstön osalta. Työssä käytettiin kvantitiivista ja kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselylomaketta ja tekijän omakohtaisia kokemuksia alalta 25-vuoden ajalta.
Eniten koulutusta on järjestetty aikuisille suunnattuun laitoshuoltajan ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen ja vähiten nuorille suunnattuun laitoshuoltajan perustutkintoon tai toimitilahuoltajan perustutkintoon. Nuorisoasteella nykyisen koulutuksen vetovoimaisuus on heikko ja vastaavasti aikuisten koulutusmuotona oppisopimuskoulutus on suosituin.
Näyttötutkintojärjestelmän luotettavuuden kriteerejä ovat: tutkintosuoritusten valtakunnallinen vertailukelpoisuus, tutkintosuoritusten arvioinnin riippumattomuus, tutkintotehtävien tasapuolisuus ja laatu sekä työelämän luottamus. Puhdistuspalvelualan tutkinnoissa ei ole käytössä valtakunnallista näyttötutkintoaineistoja ammattitutkintoaineiston laadunvarmistukseen.
Toimintaympäristön muutokset tuovat haasteita henkilöstön ammattitaidon, koulutusmuotojen ja koulutuksen markkinoinnin kehittämiselle, jotta alan vetovoimaisuutta saadaan lisättyä ja varmistettua osaava henkilöstö työelämän tarpeisiin.
Työn toisena tavoitteena oli selvittää puhdistuspalvelualan henkilöstötarvetta suorittavan henkilöstön osalta. Työssä käytettiin kvantitiivista ja kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselylomaketta ja tekijän omakohtaisia kokemuksia alalta 25-vuoden ajalta.
Eniten koulutusta on järjestetty aikuisille suunnattuun laitoshuoltajan ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen ja vähiten nuorille suunnattuun laitoshuoltajan perustutkintoon tai toimitilahuoltajan perustutkintoon. Nuorisoasteella nykyisen koulutuksen vetovoimaisuus on heikko ja vastaavasti aikuisten koulutusmuotona oppisopimuskoulutus on suosituin.
Näyttötutkintojärjestelmän luotettavuuden kriteerejä ovat: tutkintosuoritusten valtakunnallinen vertailukelpoisuus, tutkintosuoritusten arvioinnin riippumattomuus, tutkintotehtävien tasapuolisuus ja laatu sekä työelämän luottamus. Puhdistuspalvelualan tutkinnoissa ei ole käytössä valtakunnallista näyttötutkintoaineistoja ammattitutkintoaineiston laadunvarmistukseen.
Toimintaympäristön muutokset tuovat haasteita henkilöstön ammattitaidon, koulutusmuotojen ja koulutuksen markkinoinnin kehittämiselle, jotta alan vetovoimaisuutta saadaan lisättyä ja varmistettua osaava henkilöstö työelämän tarpeisiin.